Školský vzdelávací program ŠKD

J. A. Komenský:
... Komukoľvek môžeš pomôcť, pomôž mu rád, i celému svetu!
Už dávno sa hovorí, že slúžiť a pomáhať sú vlastnosti vznešených pováh...
OBSAH
1. IDENTIFIKAČNÉ ÚDAJE
2. CHARAKTERISTIKA ŠKOLSKÉHO KLUBU DETÍ
3. VLASTNÉ CIELE A POSLANIE VÝCHOVY
4. KĽÚČOVÉ KOMPETENCIE DIEŤAŤA ŠKOLSKÉHO KLUBU DETÍ
5. FORMY VÝCHOVY A VZDELÁVANIA
6. TEMATICKÉ OBLASTI VÝCHOVY
7. VÝCHOVNÝ JAZYK
8. VÝCHOVNÝ PLÁN
9. PERSONÁLNE ZABEZPEČENIE
10. MATERIÁLNO-TECHNICKÉ A PRIESTOROVÉ PODMIENKY
11. PODMIENKY PRE ZAISTENIE BEZPEČNOSTI A OCHRANY ZDRAVIA PRI VÝCHOVE
12. VNÚTORNÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA DETÍ
13. VNÚTORNÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA ZAMESTNANCOV
14. POŽIADAVKY NA KONTINUÁLNE VZDELÁVANIE PEDAGOGICÝCH ZAMESTNANCOV
15. VÝCHOVNÉ ŠTANDARDY
16. VÝCHOVNÉ OSNOVY
1. Identifikačné údaje VP ŠKD:
Názov výchovného programu |
Školský klub v bielom |
Forma výchovy a vzdelávania |
Denná |
Výchovný jazyk |
Slovenský |
Druh školského zariadenia |
Štátne s právnou subjektivitou |
Dátum prerokovania v pedagogickej rade školy |
12.09.2023 |
Dátum prerokovania v Rade školy |
Per rollam |
Platnosť výchovného programu |
13.09.2023 |
Predkladateľ: Základná škola s materskou školou pri zdravotníckom zariadení
Adresa: Kollárova 2, 036 01 Martin
IČO: 361 34 287
DIČ: 202 149 33 42
Telefón: 043 4 203 177
Mobil: 0917 679 670
E-mail: skola.prizz.mt@gmail.com
Web : skola-unm.webnode.sk
Riaditeľ školy: Mgr. Renáta Šmáliková
Koordinátor pre tvorbu VP: Mgr. Adriana Malinovská
Na tvorbe VP ŠKD sa podieľali:
Mária Agricolová
Mgr. Michaela Bahurinská
Júlia Barienčíková
Zriaďovateľ: Regionálny úrad školskej správy Žilina
Adresa: Komenského 35, 010 01 Žilina
Kontakty: tel.: 041 7076 211
web: www.russ-za.sk
Mgr. Renáta Šmáliková
riaditeľka školy
2. Charakteristika školského klubu detí
Školský klub detí Základnej školy s materskou školou pri zdravotníckom zariadení sa nachádza v Univerzitnej nemocnici v Martine (UNM). Je súčasťou školy a stotožňuje sa s jej víziou. Má 4 oddelenia. Nachádzajú sa na pediatrickom, chirurgickom, ORL, kardiologickom, plastickom, urologickom a psychiatrickom oddelení UNM v Martine. Činnosť ŠKD sa uskutočňuje v čase od 11,00 hod, do 16.30hod
Ciele výchovy a vzdelávania detí chorých a zdravotne oslabených vychádzajú a sú totožné s cieľmi výchovy a vzdelávania detí v bežných školských kluboch berúc na vedomie individuálne osobitosti vyplývajúce z rôznych druhov ochorení a aktuálneho stavu dieťaťa. Činnosť ŠKD je usmerňovaná v zmysle školského zákona a vyhlášky ministerstva školstva o školských kluboch detí v znení neskorších predpisov.
Školský klub zohráva významnú úlohu v špeciálnopedagogickej starostlivosti o dieťa umiestnené v zdravotníckom zariadení. Pobyt v nemocnici často negatívne poznačí psychický stav dieťaťa, na ktorý vplýva najmä odlúčenosť od rodičov v novom, neznámom prostredí, ovplyvnený i strachom z vyšetrení, bolesti, operačných zákrokov.
V oddeleniach školského klubu pracujú pedagogickí zamestnanci so žiakmi s odlišným typom ochorenia, rôznych ročníkov, typov škôl ( ZŠ, ŠZŠ, osemročné gymnáziá..) orientujúc sa hlavne na to, aby pobyt v ŠKD :
- uľahčoval deťom plynulú adaptáciu na zmenené prostredie – pobyt v nemocnici
- posilňoval vznik a rozvoj humánnych, priateľských vzťahov medzi rovesníkmi,
- pôsobil na rozvíjanie prosociálneho správania žiakov s rešpektovaním ich individuálnych osobností, potrieb, záujmov,
-poskytoval deťom oddych a relaxáciu, učil ich aktívne oddychovať
- aktívnou, kreatívnou kvalitnou úrovňou rôznych záujmových činností motivoval žiakov k radostnému a spokojnému pobytu v klube,
- vytváral také podmienky, aby malo každé dieťa možnosť rozvíjať poznatky získané v škole, rozvíjali svoje nadanie, talent, získavali zručnosti
-všestranne rozvíjal vzťah k poznaniu a učeniu sa hrou.
Ideálom výchovy a vzdelávania by mal byť dobrý ( čestný, morálny, charakterný), múdry
( vzdelaný a tvorivý), aktívny ( samostatný, pracovitý, iniciatívny), šťastný ( vyrovnaný, zdravý) a zodpovedný ( v konaní voči sebe, ľuďom životnému prostrediu) človek.
( Milénium, 2002)
- Charakteristika detí
ŠKD navštevujú deti hospitalizované v Univerzitnej nemocnici v Martine.
Sú to deti choré, zdravotne oslabené a ich zdravotný stav vyžaduje špeciálnu výchovno vzdelávaciu starostlivosť. Používame špeciálne učebné a kompenzačné pomôcky, individuálny a jedinečný prístup k dieťaťu.
Metódy, formy a prostriedky našej práce pri lôžku, v triede alebo herni sú vždy podriadené zdravotnému stavu dieťaťa, druhu a stupňu jeho ochorenia.
Chorý – je jednotlivec v stave choroby, ktorá sa bežne definuje ako porucha rovnováhy
organizmu s prostredím. Vznikajú pritom rozličné anatomické a funkčné zmeny v organizme.
Zo špeciálnopedagogického hľadiska však nejde o chorého vôbec, ale o takého, ktorý pre svoju chorobu vyžaduje špeciálnu výchovno-vzdelávaciu starostlivosť.
Kategória chorých sa vnútorne diferencuje na viaceré skupiny, ktoré potom predstavujú špecifickú
pedagogickú problematiku. Existuje rozsiahly počet chorôb dýchacieho, pohybového, nervového, srdcovocievneho, tráviaceho, vylučovacieho a pohlavného ústrojenstva, chorôb kožných, krvných, žliaz s vnútornou sekréciou, atď.
Mnohé choroby sa končia vyzdravením, niektoré však môžu zanechať následky v telesnej deformite, iné trvalo obmedzujú jednotlivca v istých oblastiach jeho života alebo ohrozujú jeho život. Táto skutočnosť sa odráža aj v špecifickosti ich výchovy a vzdelávania.
Zdravotne oslabený – je jednotlivec v stave rekonvalescencie alebo so zníženou odolnosťou
voči chorobám, či tendenciou k recidivite choroby alebo jednotlivec s ohrozením zdravia
v dôsledku vplyvu nevhodného prostredia, nevhodného životného režimu, nesprávnej výživy.
2.2.Dlhodobé projekty
V rámci špecifických podmienok, v ktorých škola pôsobí, špeciálne pedagogičky počas posledných rokov vypracovali a v praxi overili niekoľko zaujímavých projektov. Sú v nich zahrnuté také aktivity pre hospitalizované deti, v ktorých si nájde každé dieťa niečo pre seba - niečo také, čo mu pomôže zabudnúť na chorobu, bolesť, odlúčenie od rodiny.
- Ergoterapia – cesta k zlepšeniu detskej tvorivosti a zručnosti
- Arteterapiou k chorým deťom
- Hrovou terapiou k zlepšeniu pobytu detí v nemocnici
- Muzikoterapia ako liek
- Biblio a muzikoterapia v nemocničnej škole
- Kniha- priateľ nielen v chorobe
- Tvorivé dielne v nemocnici
- Hľadáme spolu čaro kníh
- Audio kniha- cesta k alternatívnemu vnímaniu kníh
- Dni výtvarnej fantázie v škole pri zdravotníckom zariadení
2.3 Spolupráca ŠKD s rodičmi a inými subjektmi
11. Spolupráca školy:
- so zriaďovateľom -
metodická a kontrolná činnosť RÚŠS v Žiline podľa ponuky a harmonogramu prác, podľa potreby školy.
Vedenie školy mimoriadne oceňuje vysoko odborný, pragmatický prístup zriaďovateľa k riešeniu všetkých otázok a situácií, ktoré tento školský rok priniesol.
- so zdravotníckym zariadením- UNM Martin -
vedenie základnej školy spoločne s manažmentom Univerzitnej nemocnice sa snaží operatívne riešiť všetky aktuálne požiadavky a problémy oboch strán týkajúcich sa vzájomnej spolupráce. Pedagógovia školy úzko spolupracovali so zdravotníckym personálom UMN v záujme dieťaťa- spolupodieľali sa na čo najlepšej adaptácii dieťaťa na nemocničné prostredie, na odstraňovaní nepriaznivých vplyvov, ktoré pôsobia na psychiku a fyzický stav hospitalizovaných detí.
- s Radou školy –
ktorá pomáha zvyšovať kvalitnú úroveň výchovno-vzdelávacieho procesu na škole,
- s kmeňovými školami , so Špeciálnou základnou školou v MT -
je zameraná na písomný styk, osobné návštevy, na telefonický a mailový kontakt
- s občianskym združením Matka a dieťa Turca
zakúpenie výtvarného a pracovného materiálu pre činnosť ŠKD
- s nadáciou Združenie profesora Matulaya
obnova fondu detskej knižnice, spolupráca pri vydaní kalendára na r.2023 - zakúpenie pracovného a výtvarného materiálu pre činnosť školských klubov
- s občianskym združením Červené nosy
nezisková organizácia prinášala každú stredu a štvrtok prostredníctvom profesionálnych zdravotných klaunov dlhodobo hospitalizovaným deťom radosť, smiech a dobrú náladu až k ich postieľkam na všetky oddelenia UNM. Aj tento rok nacvičili klauni s deťmi oddelenia detskej psychiatrie špeciálny program pod názvom „Cirkus Paciento “
- s občianskym združením Moje šťastné dieťa
toto občianske združenie nám umožnilo zapojiť sa do projektov: „ Tvorme ako Martin Benka- tvorivý ateliér v nemocnici 2022 “ a „ Ľudové umelecké remeslo – šanca pre všetkých 2022 “. Zakúpilo pre nás pracovný a výtvarný materiál ( korálky, drôtiky, látky, materiál na výrobu mydiel, sviečok a na pletenie košíkov, ovčiu vlnu na plstenie). Výstupom z projektu bolo vydanie kalendára na rok 2023 z projektových aktivít, výstava výrobkov a fotodokumentácie ako prehliadka tvorivosti hospitalizovaných detí a pedagógov.
* s rodičmi hospitalizovaných detí
sa stretávame pri lôžku dieťaťa počas popoludňajších návštev. Využívame túto príležitosť na získanie cenných informácií o dieťati, jeho rodinných vzťahoch, zázemí a hlavne záujmoch. Získané poznatky nám pomáhajú pri voľbe obsahu našej činnosti, rozvíjaní záujmov, formovaní osobnosti dieťaťa, jeho vedomostí, zručností a postojov. Intenzívna spolupráca sa vyvíja s rodičmi dlhodobo hospitalizovaných detí, opakovane hospitalizovaných detí, ale najmä s rodičmi, ktorí sú prijatí na oddelenie spolu so svojimi deťmi. Títo rodičia často odovzdávajú skúsenosti z oblasti svojej profesie ostatným deťom, na spoločných stretnutiach v triede.
*Špeciálna základná škola v Martine - spolupráca prebieha v oblasti metodickej, kultúrno-spoločenskej (Vianočná, Mikulášska besiedka...)
*Pedagogická a sociálna akadémia v Turčianskych Tepliciach - organizovanie kultúrno- spoločenských popoludní pre hospitalizované deti ( Vianoce, MDD) , tvorivé dielne
* Združenie profesora Matulaya – pomoc pri materiálno technickom vybavení školského klubu detí
- VLASTNÉ CIELE A POSLANIE VÝCHOVY
Vychádzajú z ústredného motta výchovného programu, ktorého autorom je J. A. Komenský:
... Komukoľvek môžeš pomôcť, pomôž mu rád, i celému svetu!
Už dávno sa hovorí, že slúžiť a pomáhať sú vlastnosti vznešených pováh...
Výchova a vzdelávanie mimo vyučovania nadväzujúc na výchovno vzdelávaciu činnosť ZŠ, umožňuje individuálny rozvoj osobnosti dieťaťa, jeho vedomostí, zručností, záujmov a postojov. Podporuje vytváranie pozitívneho vzťahu k celoživotnému vzdelávaniu a aktívnemu tráveniu voľného času.
3.1. Ciele výchovného programu
Našimi prioritnými cieľmi výchovy a vzdelávania mimo vyučovania je umožniť každému dieťaťu zaradenému v ŠKD:
*Rozvíjať svoju osobnosť a zlepšovať si výchovno-vzdelávacie výsledky:
a/ zaujímavou a všestrannou záujmovou činnosťou podľa výchovného programu ŠKD
b/ samostatnou prípravou na vyučovanie
c/ rozvíjaním kľúčových kompetencií v čase mimo vyučovania podľa výchovného programu ŠKD
*Získavať vzťah k celoživotnému vzdelávaniu
* Rozvíjať individuálne záujmy a potreby
* Rozvíjať kompetencie k zmysluplnému tráveniu voľného času
* Rozvíjať kompetencie komunikačné, sociálne, občianske, kultúrne
* Rozvíjať talent a špecifické osobnostné schopnosti
* Deťom s poruchami učenia vytvoriť špecifické a individuálne podmienky
Konkrétnejšie ciele sú rozpracované v jednotlivých tematických oblastiach výchovy a v pláne výchovno-vzdelávacej činnosti na príslušný školský rok.
3.2. Charakteristika výchovného programu – „Školský klub v bielom “
Keďže náš školský klub vyvíja svoju činnosť v priestoroch UNM- ľudovo mu hovoríme- klub v bielom- a to preto, že nemocnica sa nám doposiaľ vždy spájala s čistým, bielym prostredím, v ktorom aj personál chodí oblečený v bielom...
Veľmi by sme si želali a všetky naše aktivity budú smerovať k tomu, aby:
- všetci žiaci zaradení do výchovno-vzdelávacieho procesu každý deň zažili príjemné chvíle aj v nemocničnom prostredí,
- mali vytvorené čo najoptimálnejšie podmienky na vzdelávanie, prípravu na vyučovanie,
- deti mohli aj v čase choroby rozvíjať svoje nadanie, talent , získali nové zručnosti, naučili sa kreatívnemu mysleniu
- vychovávateľky individuálnym spôsobom odpútavali pozornosť detí od choroby,
- vychovávateľky vhodne zvolenými metódami, formami a prostriedkami realizovali svoje edukačné majstrovstvo
- kreatívna a pestrá činnosť v ŠKD motivovala dieťa k aktívnej účasti na svojom rozvoji a práci v skupine
- deti získali nové kompetencie s dôrazom na ochranu životného prostredia, poznanie kultúrnych tradícií, asertívneho a empatického správania.
- Zameranie ŠKD
Špecificky pre činnosť v našom ŠKD je kladený dôraz na tvorivo – humanistický výchovno vzdelávací proces a individuálny prístup k hospitalizovanému dieťaťu. Cieľom výchovno- vzdelávacieho procesu ŠKD je vytvárať počas hospitalizácie detí vhodné podmienky pre ich telesný, psychický a sociálny rozvoj, aby nebola narušená ich príprava na život.
ŠKD poskytuje výchovno- vzdelávaciu činnosť chorým a oslabeným deťom spôsobom primeraným k ich zdravotnému stavu.
V súčinnosti s výchovno- vzdelávacími cieľmi plní ŠKD aj špeciálne ciele – terapeutické. Pomáha odpútavať pozornosť detí od choroby, od často veľmi bolestivých terapeutických zákrokov a procedúr. Udržiavaním psychickej pohody počas liečby pomáha k ich úspešnému uzdraveniu..
Cieľom ŠKD je ponúknuť také činnosti, pri ktorých si deti oddýchnu, obohatia sa o pozitívne skúsenosti, budú môcť uplatniť vlastnú tvorivosť a zároveň uspokoja svoje záľuby.
Našim cieľom je, aby v ŠKD našli deti podporu pre rozvoj vnútornej motivácie, postojov, hodnotovej orientácie, sociálneho cítenia, tvorivého životného štýlu, aktivity a zodpovednosti. Takéto formovanie a usmerňovanie je potrebné najmä pre dlhodobo hospitalizované, ťažko choré deti, s trvalými následkami svojej choroby, ako i nevyliečiteľne choré deti.
Cieľom špeciálnych pedagógov ŠKD je pomocou výchovno- vzdelávacích aktivít dosiahnuť, aby deti mali pocit istoty vo vlastné schopnosti, že sa aj po návrate z nemocnice plynule začlenia do života v kolektíve svojich rovesníkov.
Režim dňa v klube zohľadňuje striedanie činností, pričom rešpektuje najmä potrebu detí na oddych, relaxáciu, osobnostný rozvoj, uspokojovanie záujmov, prípravu na vyučovanie a kľud na lôžku.
- Pedagogické stratégie a kľúčové kompetencie dieťaťa školského klubu detí
Naše pedagogické stratégie smerujú k rozvíjaniu kľúčových kompetencií dieťaťa.
Preferujeme individuálny prístup, uplatňovanie zážitkových, aktivizujúcich metód a foriem práce, aplikovanie humanistickej výchovy ( partnerský vzťah k dieťaťu, humanistické hodnotenie dieťaťa), vytváranie pozitívnej klímy v ŠKD, využívanie moderných IKT, spoluprácu s rodinou dieťaťa, spoluprácu s ostatnými pedagógmi našej ZŠ, kontinuálne a ďalšie vzdelávanie vychovávateľov.
4.1. Pedagogické stratégie
Pri rozvíjaní kľúčových kompetencií uplatňujeme nasledovné pedagogické stratégie:
Kľúčové kompetencie dieťaťa |
Stratégie výchovno-vzdelávacej činnosti |
Kompetencie učiť sa učiť |
- rozvíjame záujem a zvedavosť detí o nové poznanie - prostredníctvom brainstormingu učíme deti vyjadrovať svoje nápady - hrami a dramatizáciou vedieme deti k sebahodnoteniu - podporujeme deti v účasti na vedomostných súťažiach - humanistickým hodnotením vytvárame podmienky, aby deti zažili úspech - didaktickými hrami motivujeme deti riešiť nové úlohy a situácie - podporujeme projektové učenie
|
Komunikačné kompetencie |
- usmerňujeme deti vo vhodnej komunikácii s rovesníkmi, personálom ZŠ, zdravotníckym personálom i s inými ľuďmi - povzbudzujeme kritické myslenie detí - pomáhame deťom riešiť jednoduché konflikty, prezentovať a obhajovať vlastný názor, používať v praxi techniky asertívneho správania - zážitkovou výchovou trénujeme deti aktívne a trpezlivo počúvať, dávať a prijímať spätnú väzbu - podporujeme priateľské vzťahy medzi deťmi a primerané využívanie dostupných foriem komunikácie
|
Pracovné kompetencie |
- vedieme deti k samostatnosti a zodpovednosti za svoje činy - humanistickým hodnotením pomáhame deťom uvedomiť si svoj ďalší profesijný rast a rozvoj - uskutočňujeme pracovné príležitosti, v ktorých si deti môžu osvojiť, alebo rozvinúť jednoduché manuálne zručnosti potrebné pre praktický život
|
Sociálne kompetencie |
- dramatizáciou a hrami vytvárame situácie, v ktorých si deti rozvíjajú základy emocionálnej inteligencie - rozprávame s deťmi o znakoch šikanovania, zneužívania, týrania a vysvetľujeme akým spôsobom je možné brániť sa pred týmito patologickými javmi v spoločnosti - individuálnym prístupom podporujeme autonómiu každého dieťaťa v skupine a učíme deti rešpektovať úlohy skupiny, spoločné riešenie problémov - dramatizáciou a hrami vedieme deti k vytváraniu kvalitných medziľudských vzťahov, k vzájomnej úcte a rešpektovaniu sa - rozhovorom, besedou učíme deti vážiť si názor i prácu druhých
|
Občianske kompetencie |
- čítaním príbehu, sledovaním filmu, diskusiou pomáhať deťom orientovať sa v základných humanistických hodnotách ( pravda, zodpovednosť, tolerancia, spolupráca...) - vedieme deti k aktívnemu vytváraniu spoločných pravidiel života oddelenia ŠKD - vysvetľovaním učíme deti poznať a domáhať sa svojich práv kultúrnym spôsobom - vysvetľujeme deťom význam spolužitia s inými kultúrami - rozhovorom, diskusiou, prostredníctvom IKT vedieme deti k hrdosti na naše kultúrne a historické dedičstvo, zvyky a tradície našich predkov -besedou s odborníkom, spoločným projektom a vysvetlením vedieme deti k šetreniu s energiami, potravinami, k triedeniu odpadu a ochrane životného prostredia
|
Kultúrne kompetencie
|
- vysvetľujeme deťom základné zásady spoločenskej etikety v každodennom živote človeka, spoločne ich aktivizujeme a trénujeme - poukazujeme na rozdiely medzi vulgárnym a kultúrnym správaním sa - výtvarným prejavom, rozhovorom povzbudzujeme deti hľadať krásu v bežnom každodennom živote prostredníctvom IKT, čítaním, diskusiou poskytujeme deťom informácie o iných kultúrach a kultúrnych tradíciách - motivujeme a nabádame deti k aktívnej spolupráci pri estetickej výzdobe svojho okolia - realizujeme Kreatívne a Remeselné dielne, kde deti môžu prezentovať originálne nápady, návrhy a postupy |
Dosahovanie stanovených cieľov budeme zabezpečovať individuálnym prístupom, preferovaním zážitkových metód a foriem práce, aplikovaním humanistickej výchovy, úzkou spoluprácou s vyučujúcimi, rodičmi, kmeňovými školami a vytváraním pozitívnej emocionálnej klímy v oddeleniach školského klubu na jednotlivých klinikách a oddeleniach UNM.
- Kľúčové kompetencie
Kľúčové kompetencie sa v procese výchovno-vzdelávacej činnosti rozvíjajú a navzájom prelínajú v jednotlivých tematických oblastiach výchovy. Tvoria plánovaný cieľový výstup dosiahnutý systematickým výchovno-vzdelávacím pôsobením počas pobytu dieťaťa v ŠKD. Dieťa má osvojené kľúčové kompetencie na úrovni zodpovedajúcej jeho individuálnym osobnostným a zdravotným možnostiam a dĺžke pobytu v ŠKD.
Podporujeme vytváranie vzťahu k celoživotnému vzdelávaniu a k aktívnemu tráveniu voľného času, posilňujeme úctu k rodičom, učíme dieťa úcte k ľudským právam a základným slobodám, k porozumeniu a znášanlivosti, tolerancii, kultúrnym a národným hodnotám a tradíciám štátu.
Výchovou a vzdelávaním mimo vyučovania, nadväzujúc na výchovno-vzdelávací proces ZŠ, umožňuje náš ŠKD individuálny rozvoj osobnosti dieťaťa- jeho vedomostí, zručností, záujmov, postojov a hodnôt.
Kompetencie učiť sa učiť:
- rieši nové úlohy a situácie
- prejavuje záujem o nové informácie
- využíva rôzne zdroje na získavanie informácií
- vie zhodnotiť svoje výkony
Komunikačné kompetencie:
- vie vyjadriť i obhájiť svoj názor
- vypočuje si opačný názor a zaujme k nemu svoje stanovisko
- rozvíja si komunikačné schopnosti v rámci moderných IKT
- prijíma spätnú väzbu
Sociálne kompetencie:
- samostatne sa rozhoduje, je zodpovedný za svoje rozhodnutia
- zvládne jednoduché stresové situácie
- rieši jednoduché konflikty
- pomenuje svoje potreby, city a pocity
- prejavuje autonómiu a práva svojej osobnosti
- efektívne spolupracuje v skupine, rešpektuje jej úlohy
- uvedomuje si potreby detí a osôb so zdravotným postihnutím
- poskytne pomoc, alebo pomoc privolá
Pracovné kompetencie:
- plánuje, riadi a hodnotí svoje činnosti, je samostatný
- prácu dokončí, rozvíja svoju vytrvalosť
- zodpovedne pristupuje k svojim povinnostiam
- rozvíja a ovláda manuálne zručnosti i samoobslužné činnosti potrebné pre praktický život
- prijíma nové informácie a poznatky
Občianske kompetencie:
- uvedomuje si potrebu rešpektovania práv a slobôd iných osôb
- uvedomuje si potrebu prijatia zodpovednosti za svoje správanie
- je otvorený primeranému participovaniu na živote v oddelení
- prejavuje úctu k rodičom a starším osobám
- správa sa zodpovedne k životnému prostrediu, prírode i spoločnosti
Kultúrne kompetencie:
- pozná pamätihodnosti, zvyky a tradície svojho regiónu
- rozlišuje kultúrne a nekultúrne správanie
- rešpektuje iné kultúry, ich zvyky a tradície
- prijíma kultúrne podnety
- kultivuje svoj talent
- ovláda základy kultúrneho správania
- orientuje sa v možnostiach zmysluplne využiť svoj voľný čas
5. Formy výchovy a vzdelávania
Výchovu mimo vyučovania realizujeme poldennou formou, ktorá pozostáva z pravidelných, priebežných a príležitostných výchovno-vzdelávacích aktivít:
- príprava na vyučovanie
- oddychová a relaxačná činnosť
- záujmová činnosť
- výchovno-vzdelávacia činnosť podľa výchovného programu
Základnou a najčastejšie používanou organizačnou formou výchovy a vzdelávania ŠKD je skupinová činnosť v triede alebo herni, často však aj individuálny prístup pri lôžku chorého dieťaťa.
Preferujeme oddychovo-rekreačné, tvorivo-estetické a pracovno-technické činnosti- napr. Tvorivé dielne, Lego Dacta v nemocnici, Kniha je môj veľký kamarát... Uplatňujeme aktivizujúce, zážitkové, motivačné metódy a formy práce.
Pre deti organizujeme besedy, súťaže, výstavy prác detí, aktivity k významným dňom a sviatkom, tvoríme darčeky a estetickými prácami našich detí zdobíme priestory nielen školy ale aj celej Univerzitnej nemocnice.
6. Tematické oblasti výchovy
Výchovu a vzdelávanie realizujeme v týchto výchovných oblastiach:
- Komunikácia a práca s informáciami
- Sebarozvoj a svet práce
- Zdravie a subjektívna pohoda
- Spoločnosť a príroda
- Kultúra a umenie
Kľúčové kompetencie a osobnosť dieťaťa rozvíjame prostredníctvom realizácie nižšie uvedených hlavných (vyšších) výchovno – vzdelávacích cieľov. Ich plnenie budeme dosahovať realizovaním nižších, špecializovanejších a konkrétnejších cieľov v jednotlivých tematických oblastiach výchovy a aktivitách.
Výchovno-vzdelávací proces realizujeme tak, že obsah jednotlivých výchovno-vzdelávacích činností aplikujeme integrovane vo viacerých výchovných oblastiach a v záujmovej činnosti naraz, čo nám umožňuje efektívne a komplexne rozvíjať osobnosť detí.
Preferujeme prepojenosť jednotlivých oblastí výchovy najmä pri rozvoji osobnosti dieťaťa v oblasti jeho samostatnosti, spolupráce, komunikácie a uspokojovania individuálnych záujmov
Vzdelávacia oblasť:
- rozvíjať autonómnosť v príprave na vyučovanie
- rozvíjať efektívne spôsoby učenia sa
- získavať nové poznatky a informácie z rôznych zdrojov
- získavať vzťah k celoživotnému vzdelávaniu
Esteticko-výchovná
- objavovať krásu v bežnom živote
- podieľať sa na príprave kultúrnych podujatí na oddelení
- posilniť úctu ku kultúrnym hodnotám
- rozvíjať základy vzťahu ku klasickému umenie
- rozvíjať talent a špecifické schopnosti
- rozvíjať základy tvorivých schopností a zručnosti
- posilniť úctu ku kultúrnym hodnotám v blízkom okolí
Spoločensko- vedná
- spolurozhodovať o živote v skupine
- rozvíjať základy zručností sebahodnotenia, seba riadenia, seba motivácie a empatie
- prejavovať úctu k rodičom, starším osobám
- prejavovať ohľaduplnosť k osobám so zdravotným postihnutím
- pochopiť význam dodržiavania ľudských práv a základných slobôd
- posilniť základy hrdosti k národnej a štátnej príslušnosti
- kultivovať kultúrne návyky a vyjadrovanie sa
- vyjadrovať svoj názor
- vedieť vypočuť opačný názor
- využívať všetky dostupné formy komunikácie
- rozlíšiť kultúrne a nekultúrne prejavy v správaní sa
- riešiť samostatne a kriticky jednoduché konflikty
- poskytnúť pomoc, alebo pomoc privolať
- poznať princípy zdravého životného štýlu
- rozumieť zásadám zdravej výživy a správať sa podľa nich
- kultivovať základné hygienické návyky, poznať svoje telo
- pochopiť škodlivosť fajčenia, alkoholu a iných drog
- vyhýbať sa kriminalite
- pochopiť prínos techniky pre ľudský život
Rekreačná oblasť:
- rozvíjať schopnosť relaxovať hrou
- realizovať proces učenia sa hrou
- rozvíjať talent, fantáziu, imagináciu, tvorivosť, taktické myslenie
- porozumieť sebe samému, sebareflexia
- ovládať neverbálnu a verbálnu komunikáciu
- byť otvorený k riešeniu spoločných problémov, vedieť diskutovať
- pestovať sebadisciplínu
- rozvíjať sebavedomie a samostatnosť
- prekonávať negatívne emócie: strach, úzkosť, pocit menejcennosti
- upevňovať vzťahy medzi deťmi, rozvíjať tímovú prácu
- vedieť znášať porážku, rešpektovať súpera
- motivovať sa do nového štartu
- rozvíjať dôveru, empatiu, toleranciu a ohľaduplnosť
Pracovno – technická oblasť:
- vytýčiť si samostatne jednoduché osobné ciele
- rozumieť významu osobnej zodpovednosti za vykonanú prácu
- vedieť spolupracovať so skupinou
- rozvíjať zásady manuálnych a technických zručností
- získavať základy zručností potrebných pre praktický život
- získať základné zručnosti v tvorbe jednoduchých projektov
- rozvíjať tvorivosť pri práci s netradičnými technikami a materiálmi
- orientovať sa v zvykoch a tradíciách vlastnej kultúry, aplikovať získané zručnosti
- prejavovať pozitívny vzťah k jednoduchej estetickej úprave svojho okolia a zovňajšku
|
Prírodovedno- enviromentálna
- pochopiť základné pojmy: Zem, slnko, hviezdy, vesmír
- pochopiť základné princípy ochrany životného prostredia
- rozvíjať zručnosti pri jednoduchej činnosti na tvorbe a ochrane životného prostredia
- vyhľadať poznatky o základných podmienkach života na Zemi
- poznať faunu a flóru Slovenska
- nájsť nové poznatky o neživej prírode
- poznať druhy energie a ich využitie
- Výchovný jazyk ŠKD
Vyučovacím jazykom v školskom klube detí pri zdravotníckom zariadení je štátny jazyk Slovenskej republiky.
- Výchovný plán ŠKD
|
Tematická oblasť výchovy: |
Realizácia |
Skratka |
Počet VVČ |
1 |
Vzdelávacia |
P-P |
|
147 |
2 |
Sebarozvoj a svet práce |
pondelok |
SVOV |
38 |
3 |
Komunikácia a práca s informáciami |
utorok |
PTOV |
36 |
4 |
Zdravie a subjektívna pohoda |
streda |
ROV |
40 |
5 |
Kultúra a umenie |
štvrtok |
EVOV |
37 |
6 |
Spoločnosť a príroda |
piatok |
PEOV |
36 |
- Personálne zabezpečenie ŠKD
V našom ŠKD pracujú 4 špeciálne pedagogičky vo funkcii vychovávateľ ŠKD.
Pedagogickí zamestnanci:
- 100% spĺňajú kvalifikačné požiadavky stanovené zákonom,
- preukazujú odborné a pedagogicko-psychologické spôsobilosti, ktoré využívajú pri dennodennej pedagogickej komunikácii, motivácii žiakov, ich diagnostikovaní, hodnotení, pozitívnom riadení triedy -skupiny a udržaní neformálnej disciplíny,
- riadia svoj sebarozvoj a celoživotné vzdelávanie v odbornej oblasti a osobnom raste,
- sú ako súčasť kolektívu schopní vzájomnej efektívnej a ľudsky podporujúcej komunikácie, spolupráce, práce v tímoch a kooperatívneho riešenia problémov,
- spolupracujú s rodičmi, kmeňovou školou, psychológom, sociálnym pracovníkom a zdravotníckym personálom.
- Materiálno-technické a priestorové podmienky ŠKD
Školský klub detí má tri oddelenia a poskytuje starostlivosť každému žiakovi školy pri zdravotníckom zariadení. Špeciálni pedagógovia- vychovávateľky sú humanizujúcim činiteľom vo výchovno - vzdelávacom procese, v ktorom dominuje individuálny prístup k dieťaťu, empatia a emocionalita.
Školský klub detí – oddelenie I., II. je umiestnený v pavilóne 8/5 –oddelenie starších detí a dorastu, kde je jedna spoločenská miestnosť k dispozícii deťom. Využíva polyfunkčnú miestnosť, ktorá je zariadená funkčným, bezpečným nábytkom, ktorý spĺňa všetky hygienické a bezpečnostné normy. Klub je vybavený výpočtovou technikou ( PC, notebooky) DVD prehrávačmi, TV prijímač (aj prenosný), Legom Dacta , spoločenskými hrami, hračkami. Deti majú k dispozícii aj knižnicu, ktorá okrem klasických kníh obsahuje aj audioknihy, dostatočné a pestré množstvo výtvarných pomôcok- pastelky, výkresy, modelovacie hmoty
Ďalšie priestory sú na jednotlivých oddeleniach a klinikách UNM kam p. vychovávateľky za žiakmi chodia a v rámci VVČ prinášajú deťom všetky potrebné materiály- výtvarný, pracovný, knižky, hračky, prehrávače...
Oddelenie III. a IV.- je na detskej psychiatrii 12/Ps, kde sú vytvorené najlepšie priestorové podmienky pre prácu s deťmi. Na oddelení deti môžu využívať triedu, herňu a dokonca aj malú telocvičňu, ktorá patrí oddeleniu dospelých pacientov.
- Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove
Za vytvorenie bezpečných a hygienických podmienok na výchovu a vzdelávanie zodpovedá vedenie jednotlivých oddelení a kliník UNM v spolupráci s riaditeľkou školy.
Za bezpečnosť a ochranu zdravia pri pracovných činnostiach zodpovedajú pedagogickí zamestnanci školy.
Za dodržiavanie hygienických predpisov v priestoroch školy a ochranu zdravia detí zodpovedajú aj pracovníci UNM.
Pedagogickí zamestnanci sa v predpísaných intervaloch zúčastňujú školení o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o požiarnej ochrane, ktoré vykonáva autorizovaný bezpečnostný technik UNM.
Zamestnanci sa riadia internými predpismi školy, ktoré sú zároveň aj predpismi UNM napríklad: zákaz fajčenia v celom areály nemocnice, zákaz požívania alkoholických a omamných látok, používanie OPP a pod.
Škola je pri výchove a vzdelávaní, pri činnostiach priamo súvisiacich s výchovou a vzdelávaním a pri poskytovaní služieb povinná:
- prihliadať na základné fyziologické potreby detí,
- vytvárať podmienky na zdravý vývin detí a na predchádzanie sociálno-patologických javov,
- zaistiť bezpečnosť a ochranu zdravia detí,
- poskytnúť nevyhnutné informácie na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia detí,
- viesť evidenciu registrovaných školských úrazov detí, ku ktorým došlo počas výchovno-vzdelávacej činnosti alebo pri činnostiach organizovaných materskou školou.
Problematika zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia je aj integrálnou súčasťou obsahu výchovy a vzdelávania. Deti sa prostredníctvom obsahu učia chrániť si svoje zdravie aj zdravie iných a riešiť na elementárnej úrovni situácie ohrozujúce zdravie.
V záujme ochrany zdravia detí a zamestnancov budeme naďalej vytvárať podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní s dôrazom na dodržiavanie „Práv dieťaťa“ a „Charty práv hospitalizovaného dieťaťa “.
- Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí ŠKD
Cieľom hodnotenia je postupovať od klasického hodnotenia k individuálnej vzťahovej norme, k vytváraniu portfólií hlavne u dlhodobo hospitalizovaných detí. Súčasť hodnotenia tvorí povzbudenie do ďalšej práce a poradenstvo pri odstraňovaní nedostatkov.
V hodnotení detí uplatňujeme pozitívne stimuly, motiváciu dieťaťa k ďalšiemu sebazdokonaľovaniu. Cieľom je zhodnotiť prepojenie vedomostí so zručnosťami a spôsobilosťami
Dôraz kladieme na rozvoj sebahodnotenia dieťaťa s uplatňovaním spätnej väzby. Hodnotíme proces získavania vedomostí, zručností a postojov detí.
Dbáme na to, aby naše hodnotenie nerozdelilo deti na úspešné a neúspešné.
Deti hodnotíme vždy so zreteľom na ich zdravotným stav, prebiehajúcu liečbu, ktorá rovnako ako ich ochorenie môže ovplyvňovať výkon dieťaťa.
- Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov ZŠ
V zmysle platnej legislatívy môže kontrolu v ŠKD vykonávať Štátna školská inšpekcia, riaditeľ ZŠ, poverený zástupca riaditeľa školy, poverení zamestnanci zriaďovateľa v presne vymedzených oblastiach a vedúca vychovávateľka ŠKD.
Formy a metódy vnútorného hodnotenia sú:
- pozorovanie (hospitácie)
- hodnotiaci rozhovor
- kontrola pedagogickej dokumentácie
- vzájomné hodnotenia vychovávateľov ( otvorené hodiny, vzájomné hospitácie)
- úspešnosť detí v reprezentácii školy
- podiel na estetizácii prostredia
- hodnotenie výsledkov pedagogických zamestnancov v oblasti ďalšieho vzdelávania, tvorby učebných pomôcok a pod.
- podiel zamestnanca na úspešnom plnení úloh Plánu práce školy, VP ŠKD, zvýšených pracovných nárokoch
- podiel na príprave, spracovaní a realizácii projektov
- odborno-metodická práca vychovávateľa, jeho záujem o osobný rast v rámci ďalšieho vzdelávania, schopnosť odovzdávať odborno-metodické kvality a pod.
- kontrola dodržiavania organizačného a pracovného poriadku Z
14. Požiadavky na kontinuálne vzdelávanie pedagogických zamestnancov
Kontinuálne vzdelávanie budeme realizovať podľa plánu kontinuálneho vzdelávania školy, ktorý nadobudne účinnosť 1. novembra 2009 a bude sa pribežne aktualizovať.
Školský vzdelávací systém je okrem hlavných cieľov zameraný na:
- motivovanie pedagogických zamestnancov pre neustále sebavzdelávanie a zdokonaľovanie profesijnej spôsobilosti
- zdokonaľovanie osobnostných vlastností vychovávateľov, spôsobilostí pre tvorbu efektívnych vzťahov, riešenie konfliktov, komunikáciu a pod.
- udržiavanie a zvyšovanie kompetencie vychovávateľov (spôsobilosti efektívne vychovávať a vzdelávať)
- prípravu vychovávateľov pre prácu s modernými technológiami a multimédiami
- vzdelávanie vychovávateľov je zamerané na využívanie informatiky vo vyučovacích predmetoch
Princíp školského systému ďalšieho vzdelávania pedagogických a odborných zamestnancov: /ŠkSĎVPZ/
1. Ďalšie vzdelávanie je právom a povinnosťou každého pedagogického a nepedagogického zamestnanca , pretože si vyžaduje neustále sledovanie diania v predškolskej výchove a vzdelávaní, ako aj v príslušnej legislatíve
2. Každý pedagogický a nepedagogický zamestnanec školy má možnosť ďalšieho vzdelávania
za rovnakých podmienok.
3. Ďalšie vzdelávanie a zdokonaľovanie profesionality každého pedagogického a odborného zamestnanca školy má odraz v jeho finančnom ohodnotení a profesijnej kariére
4. Základnou hodnotou ďalšieho vzdelávania každého pedagogického a nepedagogického
zamestnanca školy má byť kvalita vzdelávania a nie formálne získavanie certifikátov a čiarok za účasť na školeniach.
5. Pedagogickí a nepedagogickí zamestnanci školy sa aktívne podieľajú na určovaní cieľov, obsahu, prostriedkov a vyhodnocovaní efektívnosti systému ĎVPZ.
6. Škola spolupracuje s inštitúciami vytvárajúcimi systém ďalšieho vzdelávania v školstve (najmä s metodicko-pedagogickými centrami)
15. Výchovné štandardy
Výchovné štandardy:
15.1 Vzdelávacia oblasť
Príprava na vyučovanie
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
Gramatické a matematické cvičenie |
Samostatne písať úlohy |
Techniky učenia, ako sa učiť, rozvíjanie vedomostí, čítanie textu, reprodukcia príbehu |
Poznávať efektívne spôsoby učenia sa |
Práca s informačnými zdrojmi, sebavzdelávanie, práca s textom, s obrazom, s cudzím jazykom |
Byť otvorený získavať nové poznatky a informácie, vedieť ich vyhľadať, spracovať, interpretovať |
Riešenie úloh na porovnávanie, sčítanie, odčítanie, násobenie, delenie, didaktické hry |
Získať zručnosť pri praktickom využívaní sčítania, odčítania, násobenia, delenia |
Porovnávanie rovinných a priestorových geometrických útvarov, orientovanie sa v rovine a v priestore, konštrukčné hry |
Vedieť rozlišovať rovinné a priestorové geometrické útvary, pracovať s nimi |
Čítanie literatúry, kníh, rôznych časopisov |
Zdokonaľovať sa v čítaní - čítať s porozumením |
Vyjadrenie myšlienok písaným a hovoreným slovom, vlastná tvorba, interpretácia |
Zdokonaľovať sa v prejave verbálnom /slovná zásoba, artikulácia/, v prejave písomnom /stavba viet, gramatika/ |
Orientácia na mape a v priestore pomocou prírodných úkazov a technických pomôcok |
Čítať základné údaje z mapy, orientovať sa v priestore |
Poznávanie možností využitia prírodných fyzikálnych a chemických javov v prospech ľudstva, orientácia v encyklopédiách, IKT |
Získať poznatky o známych fyzikálnych a chemických javoch v prírode |
Orientácia v čase, historické pramene |
Poznať rozdiel v živote človeka v minulosti a v prítomnosti |
Živá a neživá príroda, človek ako súčasť prírody, vodné zdroje , zdravý životný štýl |
Poznávať rastliny a živočíchy. Pochopiť postavenie človeka v prírode a zákonitosti interakcie človek- príroda |
Didaktické hry , hry informačno-technologické |
Rozvíjať získané poznatky |
15.2 Prírodovedno-environmentálna oblasť
Deň s krásami prírody
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
Charakteristika gravitačnej sily Zeme, družice Zeme, svetlo a tma na Zemi, fázy Mesiaca, planéty slnečnej sústavy |
Pochopiť základné pojmy: Zem, Slnko, Hviezdy vo vesmíre |
Objasniť význam vody, nevyhnutnosť vzduchu, pôdy a slnečného žiarenia pre život rastlín a živočíchov, úbytok ozónovej vrstvy |
Získať poznatky o základných podmienkach života na Zemi |
Objasniť vplyv čistoty vody, vzduchu a životného prostredia na zdravie človeka, pozorovanie zmien v prírode, šetrenie energiami |
Pochopiť súvislosť: Človek a životné prostredie , pochopiť základné princípy ochrany životného prostredia |
Poznávanie stavby tela človeka, funkcií jednotlivých častí a orgánov, ovládanie sebaobsluhy |
Poznať svoje telo, ovládať základné hygienické návyky |
Podstata zdravia, zodpovednosť za svoje zdravie, príčiny ochorenia, racionálna strava, potravinová pyramída, stravovacie návyky, pitný režim |
Vyjadriť význam dodržiavania základných zásad zdravej výživy |
Poznávanie hornín, nerastov, skamenelín, zmien v neživej prírode |
Získať základné poznatky o neživej prírode |
Popísať vzhľad, stavbu tela, priebeh života a význam jednotlivých rastlín a živočíchov, ochrana |
Získať základné poznatky o rastlinách a živočíchoch Slovenska |
Poznávanie technických vynálezov a ich využitie v každodennom živote |
Pochopiť vplyv a význam techniky v živote človeka |
Objasniť zdroje a princíp vzniku energie tepelnej, slnečnej, elektrickej, jadrovej a možnosti ich využitia, bezpečnosť pri práci s elektrickými a plynovými spotrebičmi |
Poznať druhy energie a ich využitie |
15.3 Spoločensko-vedná oblasť
Deň poznávací
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
Spolupráca, zodpovednosť, vytváranie pozitívnej klímy v oddelení, dodržiavanie školského poriadku ŠKD |
Spolurozhodovať o živote v skupine |
Prejavy úcty k rodičom a ostatným ľuďom, čo je tolerancia, predsudok |
Prejavovať úctu k rodičom, starším, ohľaduplnosť k zdravotne postihnutým |
Práva dieťaťa, ľudské práva, šikanovanie, Čo je diskriminácia , moje práva, tvoje práva, spolužitie bez násilia |
Rozlíšiť dodržiavanie a porušovanie ľudských práv a základných slobôd |
Slovensko v Európe, Slovensko vo svete, úspechy slovenských športovcov, umelcov |
Prejavovať základy hrdosti k národnej a štátnej príslušnosti |
Vulgarizmy, slang, gestá, neformálna komunikácia, spolužitie bez násilia |
Rozlišovať kultúrne a nekultúrne prejavy v správaní sa |
Čo je konflikt, z čoho konflikt vzniká, správanie, ktoré podporuje konflikt, správanie, ktoré konfliktu predchádza |
Riešiť samostatne, kriticky a asertívne jednoduché konflikty v oddelení |
Aké sú pravidlá pre účastníkov cestnej premávky /chodci, cyklisti, spolujazdci/, predchádzanie kriminalite |
Ovládať základné pravidlá bezpečného správania sa na cestách, vyhýbania sa kriminalite a porušovania zákonov |
Civilizačné choroby - vznik, následky, východiská, záujmy, správne využitie voľného času |
Uvedomovať si škodlivosť fajčenia, alkoholu a iných drog |
15.4 Esteticko-výchovná oblasť: výtvarná
Deň výtvarnej fantázie
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
Poznávacia vychádzka prostredníctvom médií |
Prejavovať úctu ku kultúrnym hodnotám |
Putovanie dejinami umenia |
Prejavovať pozitívny vzťah k výtvarnému umeniu |
Výtvarné techniky a pomôcky |
Rozvíjať svoj talent, tvorivosť a manuálnu zručnosť |
Estetizácia svojho okolia |
Podieľať sa na tvorbe estetického prostredia |
Základné prvky výtvarného vyjadrovania, výtvarný jazyk |
Poznať prvky výtvarného vyjadrovania a vedieť ich použiť |
15.5 Pracovno-technická oblasť
Deň šikovných rúk
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
Spolupráca, zodpovednosť, moje povinnosti, prejavy kladného vzťahu k spolužiakom, hrdosť na spoločný výsledok práce |
Vedieť spolupracovať so skupinou |
Sebaobsluha, poriadok na stole, v triede |
Kultivovať základné sebaobslužné a hygienické návyky |
Splnenie úlohy, presnosť a čistota práce, šetrenie pracovného náradia a materiálu |
Rozumieť významu osobnej zodpovednosti za vykonanú prácu |
Práca s rôznym materiálom, jednoduché pracovné postupy na rozvoj jemnej motoriky, manipulačných zručností, tvorba darčekov |
Rozvíjať základy manuálnych a technických zručností |
Ľudové tradície a remeslá, práca s prírodným materiálom |
Rozvíjať a aplikovať získané skúsenosti pri tvorbe jednoduchých umeleckých predmetov |
Kreatívna tvorba dekoratívnych predmetov netradičnými technikami a pracovnými postupmi, z netradičných materiálov |
Rozvíjať tvorivosť pri aktívnej práci s netradičnými materiálmi, technikami |
15.6 Rekreačno - odpočinková oblasť
Deň hier
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
Hry, súťaže, tvorivé aktivity |
Realizovať sa |
Relaxačné techniky, hry na rozvíjanie tvorivosti, spoločenské hry |
Relaxovať hrou, aktívnou zmysluplnou činnosťou |
Hry na rozvíjanie kognitívnych schopností, práca s informáciami |
Realizovať proces učenia sa hrou, netradičným verbálnym a pojmovým učením, získať motiváciu k poznávaniu, vedomosti, skúsenosti, objavovanie, hodnotiace myslenie |
Konštrukčné hry - tvorivé hry predmetové, spoločenské hry, epizodické hry, moderné spoločenské hry, informačno-technologické hry, deterministické hry |
Rozvíjať talent a schopnosti, fantáziu, imagináciu, tvorivosť, vnímavosť, individuálne zručnosti, taktické myslenie |
Súťaživé hry v rôznych oblastiach, vylučovacie, strategické, psychologické, kooperatívne hry |
Uplatniť obratnosť, rýchlu reakciu, aktivizáciu a koordinovať svoje správanie v súlade s pravidlami |
Hry na rozvoj komunikácie, zrozumiteľná prezentácia informácií pri hre |
Ovládať neverbálnu a verbálnu komunikáciu, komunikáciu medzi účastníkmi, schopnosť diskutovať a riešiť spoločné problémy
|
Psychologické hry - na rozvíjanie emocionality, autoregulácie, súťaže, televízne hry, senzomotorické, receptívne, intelektové hry hodnotiace a tvorivé hry |
Porozumieť sebe samému – sebareflexia, sebahodnotenie, rozvíjať sebavedomie, samostatnosť, pestovať sebadisciplínu, prekonávať negatívne emócie – strach, úzkosť, pocit menejcennosti |
Hry na rozvíjanie socializácie a komunikácie, konštruktívne hry, kooperatívne hry, moderné spoločenské hry, písacie a papierové hry, dramatické a psychologické hry |
Upevňovať vzťahy medzi deťmi, rozvíjať prácu v týme, vytvárať atmosféru súdržnosti, dôvery, empatie, tolerancie a ohľaduplnosti |
Hry na rozvíjanie autoregulácie, súťaživé hry v skupinách, vo dvojiciach, hodnotiace a motivačné hry, epizodické hry – opakovateľné s rôznymi stratégiami hrania |
Vedieť znášať porážku, rešpektovať súpera, ovplyvňovať psychickú odolnosť, motivovať sa do nového štartu |
16. Výchovné osnovy :
16.1 Vzdelávacia oblasť
Príprava na vyučovanie
Cieľ |
Obsah |
Metódy, formy |
Počet VVČ |
Rozvíjať autonómnosť v príprave na vyučovanie |
Domáce úlohy Cvičenia
|
Individuálny prístup Tréning Motivácia Vysvetlenie Didaktické hry |
Priebežne podľa odporúčania lekára a zdrav.stavu detí |
Rozvíjať efektívne spôsoby učenia sa |
Sebavzdelávanie, techniky učenia sa, rozvíjania vedomostí, utvrdzovanie vedomostí, výber podstatných informácií, čítanie s porozumením, reprodukcia |
Individuálny prístup Motivácia Povzbudenie Motivačné hodnotenie Modelové situácie Prezentácia |
|
Poznať efektívne spôsoby získavania informácií |
Práca s rôznymi informačnými zdrojmi, využívanie IKT, slovníkov, encyklopédií, besedy s odborníkmi, diskusia so žiakmi, práca s textom, informáciou |
Individuálny prístup Motivácia Aktivizácia Brainstorming Riešenie úloh Prezentácia |
|
Zručnosť v praktickom využívaní sčítania, odčítania, násobenia, delenia, v riešení slovných úloh |
Riešenie zábavných úloh na porovnávanie, sčítanie, odčítanie, násobenie, delenie, riešenie slovných úloh, matematických hlavolamov |
Individuálny prístup Vysvetlenie Didaktické hry Hranie rolí Súťaž Riešenie nových úloh Samostatná práca |
|
Pomenovať geometrické rovinné a priestorové útvary |
Nákres, pomenovanie jednotlivých geometrických útvarov, ich vyhľadávanie v priestore, vypočítavanie údajov pre konštrukčné hry, modelovanie stavieb z telies, budovanie predstavivosti
|
Obrazový materiál Práca s učebnicou, pomôckami Vysvetlenie Samostatná práca Konštrukčné hry Didaktické hry Riešenie nových úloh |
|
Rozvíjať čitateľskú gramotnosť |
Práca s PC, s literatúrou podľa výberu, s časopisom, s textom, čítanie s porozumením, riadené - štruktúrované čítanie |
Individuálna práca Práca v skupine Vysvetlenie Aktivácia Didaktické hry Dramatizácia Selekcia Prezentácia |
|
Zdokonaľovať sa vo verbálnom prejave |
Vyjadrenie myšlienok hovoreným slovom, komunikácia cez telefón, interpretácia osvojeného textu, vedenie dialógu, monológu, slovná zásoba, jazykolamy, artikulácia |
Práca v skupine Motivácia Modelová situácia Didaktické hry Hranie rolí Prezentácia Hodnotenie v skupine |
|
Zdokonaľovať sa v písomnom prejave |
Práca s písaným textom, komunikácia cez internet, písomné vyjadrenie, vlastná tvorba prózy, poézie, listy priateľom, stavba viet, gramatika |
Individuálna práca Motivácia Vysvetlenie Aktivácia Samostatná práca IKT Didaktické hry Prezentácia Sebahodnotenie |
|
Zručnosť v orientácií na mape a v priestore |
Vesmír, planéta Zem, čítanie základných údajov z mapy, orientácia v priestore pomocou prírodných úkazov a technických pomôcok
|
Individuálny prístup Samostatná práca Práca s IKT Didaktické hry Súťaž Riešenie problémových úloh Obrazový materiál Vysvetlenie Brainstorming |
|
Vysvetliť pôvod, podstatu známych fyzikálnych a chemických javov v prírode |
Získavanie informácií pomocou IKT a odbornej literatúry o pôvode niektorých fyzikálnych a chemických javov v prírode, poznávanie možností ich využitia v prospech ľudstva, o čerpaní energií |
Individuálna práca Skupinová práca Motivácia Aktivizácia Didaktické hry Rozhovor Riešenie problémových úloh Hádanky Prezentácia |
|
Formulovať rozdiel v pojmoch prítomnosť a minulosť, poznať rozdiely života človeka v minulosti a v prítomnosti |
Historické pramene (písomné, obrazové, knižnica a iné), spôsob obživy, kultúra spolužitia, rozvoj techniky, vedy, život a možnosti rozvíjania sa detí v minulosti a v prítomnosti
|
Práca vo dvojici Pozorovanie Práca s knihou, a encyklopédiou Práca s internetom Didaktické hry Riadený rozhovor Demonštrácia |
|
Poznať základné podmienky potrebné pre život rastlín a živočíchov, chápať postavenie človeka v prírode |
Zvieratá a rastliny oko nás, človek súčasť prírody, zákonitosti interakcie človek – príroda, ľudské telo, potreba ochrany zdravia človeka, význam ochrany životného prostredia, čistoty vôd, vzduchu a pôdy pre život na Zemi |
Individuálna a skupinová práca Rozhovor Práca s knihou Práca s IKT Film Brainstorming Didaktické hry Projektová metóda |
|
Rozvíjať kognitívne zručnosti |
Využívanie vedomostí získaných na vyučovaní, sebavzdelávaním, záujmovou činnosťou, sledovaním spoločenského života- logické, abstraktné a hodnotiace myslenie, pamäť, tvorivosť, senzomotoriku, porozumenie, aplikáciu, analýzu, syntézu, reč |
Individuálny prístup Motivácia Didaktické hry Hlavolamy Krížovky Informačno-technologické hry /PC/ Vedomostné súťaže Testy Hodnotenie |
|
16.2 Prírodovedná oblasť
Deň s krásami prírody
Cieľ |
Obsah |
Metódy, formy |
Počet VVČ |
Vyhľadať, spracovať, interpretovať informácie o vesmíre, planéte Zem a živote na nej |
Vesmír, planéta Zem, charakteristika gravitačnej sily Zeme, družice Zeme, svetlo a tma na Zemi, planéty slnečnej sústavy. Život na našej planéte, povrch, podnebie, vytvorené prírodou, vytvorené človekom, hospodárstvo, obyvateľstvo, podmienky pre život |
Individuálny prístup Vysvetlenie Motivácia Aktivácia Práca s IKT Prezentácia |
Priebežne podľa odporúčania lekára a zdrav.stavu detí |
Získať poznatky o základných podmienkach života na Zemi |
Objasniť význam vody, nevyhnutnosť vzduchu, pôdy a slnečného žiarenia pre život rastlín a živočíchov, úbytok ozónovej vrstvy |
Individuálny prístup Vysvetlenie Motivácia Aktivácia Didaktický test |
|
Pochopiť súvislosť: Človek a životné prostredie, Pochopiť základné princípy ochrany životného prostredia |
Objasniť vplyv čistoty vody, vzduchu a životného prostredia na zdravie človeka, pozorovanie prírody, pozorovanie zmien v prírode, šetrenie energiami, vodou, triedenie odpadu, tematická rozprávka |
Individuálny prístup Vysvetlenie Motivácia Aktivácia Ekologické hry Beseda Projekt |
|
Poznať svoje telo, fixovať základné hygienické návyky
|
Poznávanie stavby tela človeka, funkcií jednotlivých častí a orgánov, prvá pomoc, starostlivosť o svoje telo, seba obslužné činnosti, osobná hygiena, hygiena odievania /čistota, podľa ročných období/, hygiena prostredia /poriadok, vetranie/, otužovanie, striedanie práce s odpočinkom |
Individuálny prístup Motivácia IKT Film Rozhovor Aktivácia Prezentácia |
|
Pochopiť význam dodržiavania základných zásad zdravej výživy, predchádzania civilizačným chorobám |
Podstata zdravia, zodpovednosť za svoje zdravie, príčiny ochorenia, racionálna strava, potravinová pyramída, stravovacie návyky, pitný režim
|
Individuálny prístup Vysvetlenie Aktivácia Hranie rolí Dramatizácia Film Rozprávka Beseda Projekt |
|
Získať základné poznatky o neživej prírode |
Rozoznávanie hornín, nerastov, skamenelín, zmien v neživej prírode |
Individuálny prístup Vysvetlenie Motivácia Beseda Artefakty Projekt |
|
Získať základné poznatky o rastlinách a živočíchoch Slovenska, možnostiach ich ochrany |
Popísať vzhľad, stavbu tela, priebeh života a význam jednotlivých rastlín a živočíchov Slovenska pre človeka, ochrana fauny a flóry Slovenska |
Individuálny prístup Vysvetlenie Motivácia Aktivácia Využitie IKT Beseda Preparované a živé živočíchy Hodnotenie Prezentácia Projekt |
|
Pochopiť vplyv a význam techniky v živote človeka |
Poznávanie technických vynálezov a ich využitie v každodennom živote |
Individuálny prístup Vysvetlenie Motivácia Aktivácia Práca s encyklopédiou Modelové situácie |
|
Poznať druhy energie a ich využitie |
Objasniť zdroje a princípy vzniku energie tepelnej, slnečnej, elektrickej, jadrovej a možnosti ich využitia, bezpečnosť pri manipulácií s elektrickými a plynovými spotrebičmi |
Individuálny prístup Vysvetlenie Motivácia Aktivácia Práca s IKT Hodnotenie |
|
16.3 Spoločensko-vedná oblasť
Deň poznávací
Cieľ |
Obsah |
Metódy, formy |
Počet VVČ |
Spolurozhodovať o živote v skupine |
Spolupráca, zodpovednosť, vytváranie pozitívnej klímy v oddelení, dodržiavanie školského poriadku ŠKD, moje povinnosti |
Individuálny prístup Motivácia Aktivizácia Kooperačné hry Hry na dôveru Hranie rolí |
Priebežne podľa odporúčania lekára a zdrav.stavu detí |
Rozvíjať základy zručností sebahodnotenia, sebariadenia, sebamotivácie a empatie |
Emócie, prečo sme nahnevaní, silné a slabé stránky osobnosti. Trpezlivosť, upokojenie sa, ako zvládnuť hnev, pozitívne myslenie, ako pochopiť iných, sebaúcta |
Individuálny prístup Vysvetlenie Povzbudenie Dramatizácia Hranie rolí Hry na úprimnosť Hry na vciťovanie
|
|
Obhajovať si svoj názor |
Asertivita, asertívne správanie, jednoduché techniky
|
Vysvetlenie Povzbudenie Hranie rolí Hry na presadzovanie Iniciačné hry |
|
Vypočuť si opačný názor |
Vedenie rozhovoru, diskusia, dialóg ,monológ |
Vysvetlenie Tréning Aktivačné hry Hranie rolí Dramatizácie |
|
Prejavovať úctu k rodičom, spoluobčanom, spolužiakom |
Moja rodina, čo je domov, vlastné zážitky, rozprávanie o domove , prejavy úcty k ľuďom, čo je tolerancia |
Individuálny prístup Film Rozprávka Hranie rolí Hry na vciťovanie |
|
Prejavovať ohľaduplnosť k osobám so zdravotným postihnutím |
Život so zdravotným postihnutím, čo je predsudok, vzťah k handicapovaným deťom |
Individuálny prístup Vysvetlenie Film Rozprávka Hry na vciťovane Hranie rolí |
|
Pochopiť význam dodržiavania ľudských práv a základných slobôd |
Práva dieťaťa, ľudské práva, šikanovanie, Čo je diskriminácia , moje práva, tvoje práva, vychádzanie s ostatnými bez násilia |
Individuálny prístup Vysvetlenie Brainstorming Hry riešiace konflikty Hry na dôveru Hry na presadzovanie |
|
Akceptovať iné národnostné skupiny |
Rasizmus, národná hrdosť, utečenecké tábory |
Hry zamerané na asertívne správanie Beseda Film Ukážka Projekt |
|
Posilniť základy hrdosti k národnej a štátnej príslušnosti |
Slovensko v Európe, Slovensko vo svete, úspechy slovenských športovcov, umelcov |
Individuálny prístup Vysvetlenie Rozprávka Práca s encyklopédiou Práca s IKT Výtvarná práca |
|
Využívať všetky dostupné formy komunikácie |
Práca s počítačom, komunikácia s internetom, práca v textovom a grafickom editore |
Individuálny prístup Braisntorming Tréning Vlastná práca Prezentácia Riešenie úloh |
|
Rozlíšiť kultúrne a nekultúrne prejavy v správaní, návyky, vyjadrovanie sa |
Vulgarizmy, slang, gestá, neformálna komunikácia vychádzanie s ostatným bez násilia, pozdrav, podanie ruky , požiadanie, odmietnutie, oslovenie, stolovanie |
Individuálny prístup Vysvetlenie Tréning Iniciačná hra Hranie rolí
|
|
Vedieť samostatne a kriticky riešiť jednoduché konflikty |
Čo je konflikt, z čoho konflikt vzniká, správanie, ktoré podporuje konflikt, správanie, ktoré konfliktu predchádza |
Individuálny prístup Vysvetlenie Hry riešiace konflikt Hranie rolí Dramatizácia |
|
Pomenovať znaky harmonickej a problémovej rodiny |
Deľba práce v rodine, vlastné zážitky, problémy v rodine, život detí v rozvrátenej rodine, moja pomoc v rodine |
Individuálny prístup Hranie rolí Dramatizácia Sociálne hry Výtvarná práca Film Rozprávka |
|
Poznať bezpečné správanie sa účastníkov cestnej premávky - chodcov, cyklistov, poznať dopravné značky |
Práca s počítačom, ako sa správať na cestách, na križovatke, dopravné značky
|
Vysvetlenie Využitie IKT Hry na riešenie dopravných situácií |
|
Rozpoznať hrozbu drog, drogové závislosti, fajčenie, alkohol
|
Nikotín, fajčenie, zdravie, zdravý životný štýl, predchádzanie civilizačným chorobám, športovci idoly |
Hry na vciťovanie Vysvetľovanie Individuálny prístup Hranie rolí Beseda s odborníkom na drogové záležitosti Skupinová výtvarná práca zameraná na propagáciu zdravého životného štýlu Projekt |
|
Vyhýbať sa kriminalite |
Dodržiavanie ľudských práv, spolužitie bez násilia a zločinu |
Beseda s príslušníkmi polície Hry na vciťovanie Súťaž Projekt |
|
16.4 Esteticko-výchovná oblasť:
Deň výtvarnej fantázie
Cieľ |
Obsah |
Metódy, formy |
Počet VVČ |
Posilniť úctu ku kultúrnym hodnotám |
Poznávanie okolia: architektúra, pamätihodnosti, galéria, flóra a fauna, ľudové a remeselné tradície, folklór, miestne noviny, významní rodáci, história, súčasnosť, budúcnosť obce, mesta, regiónu, štátu, Zeme
|
Individuálny prístup Vysvetlenie Aktivizácia Ukážka Pozorovanie Riadený rozhovor Film Rozprávka Výtvarná práca Dramatizácia Výstava prác Súťaž Práca s knihou Práca s internetom |
Priebežne podľa odporúčania lekára a zdrav.stavu detí |
Rozvíjať základy vzťahu k výtvarnému umeniu |
Výtvarné činnosti inšpirované dejinami umenia
|
Motivácia Ukážka Povzbudenie Film Výtvarná práca Práca s knihou a obrazovým materiálom Práca s internetom Výstava prác |
|
Rozvíjať talent, tvorivosť a manuálnu zručnosť |
Výtvarné techniky a pomôcky |
Motivácia Individuálny prístup Povzbudenie Aktivizácia Brainstorming Analýza Syntéza Indukcia Dedukcia Porovnávanie Výtvarná práca Súťaž Projekt Výstava prác |
|
Prejavovať pozitívny vzťah k estetickej úprave svojho zovňajšku a okolia
|
Úprava triedy, priestorov nemocnice a izieb, netradičné ozdoby, vizáž, kultúra stolovania a odievania |
Individuálny prístup Motivácia Povzbudenie Logické metódy Porovnávanie Brainstorming Aktivizácia Tvorivá dielňa Výtvarná práca Práca s internetom Výstava prác |
|
Poznať a používať základné prvky výtvarného vyjadrovania |
Bod, línia, tvar, plocha, farba, škvrna, obrys, pozitív, negatív, mierka, kompozícia, rytmus, pohyb, priestor, predmet, figúra
|
Riadený rozhovor Vysvetlenie Poučenie Beseda Vnímanie Brainstorming Pozorovanie a demonštrácia konkrétneho výtv. diela Analýza Syntéza Indukcia Dedukcia Analógia Porovnávanie Práca s encyklopédiou Práca s internetom Súťaž Projekt Výstava prác |
7 |
Získavať zručnosti pri práci s textovým a grafickým editorom PC |
Hry s písmom a textom na počítači, kresba a maľba na počítači, úprava digitálneho obrazu, morfing
|
Individuálny prístup Vysvetlenie Ukážka Aktivizácia Logické metódy Samostatná práca Súťaž Projekt Práca s počítačom |
|
16.5 Pracovno-technická oblasť
Deň šikovných rúk
Cieľ |
Obsah |
Metódy, formy |
Počet VVČ |
Kultivovať základné sebaobslužné a hygienické návyky
|
Sebaobsluha, poriadok na stole, v triede, pri lôžku, umývanie rúk, čistota oblečenia, vetranie |
Individuálny prístup Vysvetlenie Motivácia Aktivizácia Tréning Hodnotenie |
Priebežne podľa odporúčania lekára a zdrav.stavu detí |
Rozumieť významu osobnej zodpovednosti za vykonanú prácu |
Splnenie úlohy, presnosť a čistota práce, šetrenie pracovného náradia a materiálu |
Individuálny prístup Rozhovor Tréning Vysvetlenie Hodnotenie Vlastná práca |
|
Rozvíjať základy manuálnych a technických zručností |
Plošné, priestorové práce a zhotovovanie darčekov z rôznych materiálov (papier, modelovacia hmota, textil, prírodný materiál, plast, drôt, drobný materiál), jednoduché pracovné postupy, rozvoj jemnej motoriky, manipulačné zručnosti, spolupráca |
Individuálny prístup Motivácia Povzbudenie Vysvetlenie Aktivizácia Vlastná práca Výstava prác |
|
Orientovať sa v zvykoch a tradíciách vlastnej kultúry, aplikovať získané zručnosti |
Ľudové tradície a remeslá, práca s prírodným materiálom, tvorba jednoduchých umeleckých predmetov, tvorivé dielne |
Individuálny prístup Motivácia Povzbudenie Vysvetlenie Aktivizácia Tvorivá dielňa Vlastná práca Výstava prác Projekt |
|
Rozvíjať tvorivosť pri aktívnej práci s netradičnými materiálmi, technikami |
Kreatívna tvorba dekoratívnych predmetov netradičnými technikami a pracovnými postupmi, z netradičných materiálov |
Individuálny prístup Povzbudenie Vysvetlenie Aktivizácia Kreatívna dielňa Vlastná práca Výstava prác Projekt |
|
16.6 Rekreačno - odpočinková oblasť
Deň hier
Cieľ |
Obsah |
Metódy, formy |
Počet VVČ |
Realizovať sa |
Hry, súťaže, tvorivé aktivity |
Individuálny prístup Motivácia Povzbudenie Aktivizácia Tvorivosť |
Priebežne podľa odporúčania lekára a zdrav.stavu detí |
Rozvíjať schopnosť relaxovať hrou, aktívnou zmysluplnou činnosťou
|
Relaxačné techniky, hry na rozvíjanie tvorivosti, spoločenské hry |
Individuálny prístup Motivácia Povzbudenie Aktivizácia Tréning |
Priebežne |
Realizovať proces učenia sa hrou
|
Hry na rozvíjanie kognitívnych schopností, práca s informáciami, informačno-technologické hry, didaktické hry : matematicko-logické, slovno-názorné, pracovno-technické, motivačné, expozičné, fixačné, hodnotiace, hry na rozvoj vnímania, pozornosti, tvorivosti |
Individuálny prístup Motivácia IKT Vyhľadávanie informácií Viacnásobné opakovanie Porovnávanie Zmyslové vnímanie Divergentné /otvorené/ úlohy, vytváranie kognitívnej neistoty Vyvolávanie pochybností, nastoľovanie rozporných tvrdení –tvorivosť pri riešení |
|
Rozvíjať talent a schopnosti, fantáziu, imagináciu, tvorivosť, vnímavosť, individuálne zručnosti, taktické myslenie
|
Konštrukčné hry - tvorivé hry predmetové, spoločenské hry, epizodické hry – opakovateľné s rôznymi stratégiami hrania, informačno-technologické hry- na hracích kontrolách, počítačové hry, deterministické – hry, v ktorých svoje ťahy máme úplne pod kontrolou, moderné spoločenské hry - abstraktné a tematické, ekonomické, vojnové/strategické, cestovateľské/závodné, dobrodružné, budovanie/obsadzovanie území |
Individuálny prístup Motivácia Povzbudenie Logická postupnosť Zmyslové vnímanie IKT |
|
Uplatniť obratnosť, rýchlu reakciu, aktivizáciu, využívať koordináciu, obratnosť, motoriku, priestorovú orientáciu a koordinovať svoje správanie v súlade s pravidlami |
Súťaživé hry v rôznych oblastiach, vylučovacie, strategické, psychologické, kooperatívne hry, internetové hry, pohybové hry rytmicko-muzikálne hry |
Motivácia Vysvetlenie Aktivizácia Skupinové hry Individuálne hry Sebahodnotenie |
|
Ovládať neverbálnu a verbálnu komunikáciu medzi účastníkmi, schopnosť diskutovať a riešiť spoločné problémy
|
Hry na rozvoj komunikácie, zrozumiteľná prezentácia informácií pri hre, slovné a pantomimické hry, strategické a problémové úlohy |
Aktivizácia Pozitívne posilňovanie Tréning Prezentácia názoru Manipulácia s abstraktnými pojmami Skupinová hra Improvizácia Modulové situácie Nastoľovanie rozporných tvrdení
|
|
Porozumieť sebe samému – sebareflexia, mať úctu k sebe, samostatnosť, pestovať sebadisciplínu, prekonávať negatívne emócie – strach, úzkosť, pocit menejcennosti |
Psychologické hry - na rozvíjanie emocionality, autoregulácie, súťaže, televízne hry, senzomotorické, receptívne, intelektové hry hodnotiace a tvorivé hry, určovanie hodnotových cieľov, receptívne hry – prijímanie podnetov z vonku, intelektové hry |
Motivácia Pozitívne posilňovanie Zadávanie splniteľných úloh – na základe schopností jedinca Manipulácia s abstraktnými pojmami Prezentácia názoru |
|
Upevňovať vzťahy medzi deťmi, rozvíjať prácu v týme, vytvárať atmosféru súdržnosti, dôvery, empatie, tolerancie a ohľaduplnosti, schopnosť dodržiavať pravidlá – fair play |
Hry na rozvíjanie socializácie a komunikácie, konštruktívne hry, kooperatívne hry, moderné spoločenské hry, písacie a papierové hry, hry združujúce do skupín podľa záujmov, spolupráca, pomoc, darovanie, delenie sa pri hre |
|
|
Vedieť znášať prehru, rešpektovať súpera, ovplyvňovať psychickú odolnosť, motivovať sa do nového štartu, mať vytrvalosť a spôsobilosť hodnotiť ideály |
Hry na rozvíjanie autoregulácie, súťaživé hry v skupinách, vo dvojiciach, hodnotiace a motivačné hry, epizodické hry – opakovateľné s rôznymi stratégiami hrania, nedeterministické – hry, v ktorých ťahy, alebo ich vyhodnotenie čiastočne, alebo úplne závisia od náhody / hra s neúplnou informáciou/ |
Beseda so športovcom |
|