Školský vzdelávací program ŠKD

 
„Školský klub detí pri škole v bielom“
 

 

 

J. A. Komenský:

... Komukoľvek môžeš pomôcť, pomôž mu rád, i celému svetu!

 Už dávno sa hovorí, že slúžiť a pomáhať sú vlastnosti vznešených pováh... 

 

 

 

OBSAH

 

1. IDENTIFIKAČNÉ ÚDAJE

2.  CHARAKTERISTIKA ŠKOLSKÉHO KLUBU DETÍ

3.  VLASTNÉ CIELE A POSLANIE  VÝCHOVY

4.  KĽÚČOVÉ KOMPETENCIE DIEŤAŤA  ŠKOLSKÉHO   KLUBU DETÍ

5.  FORMY VÝCHOVY A VZDELÁVANIA

6.  TEMATICKÉ OBLASTI VÝCHOVY

7. VÝCHOVNÝ JAZYK

8.  VÝCHOVNÝ PLÁN 

9.  PERSONÁLNE ZABEZPEČENIE

10. MATERIÁLNO-TECHNICKÉ A PRIESTOROVÉ PODMIENKY

11. PODMIENKY PRE ZAISTENIE BEZPEČNOSTI A OCHRANY ZDRAVIA PRI VÝCHOVE

12.  VNÚTORNÝ SYSTÉM  KONTROLY  A  HODNOTENIA DETÍ

13. VNÚTORNÝ SYSTÉM  KONTROLY  A HODNOTENIA ZAMESTNANCOV

14. POŽIADAVKY NA KONTINUÁLNE VZDELÁVANIE PEDAGOGICÝCH ZAMESTNANCOV

15. VÝCHOVNÉ  ŠTANDARDY

16. VÝCHOVNÉ OSNOVY

 

 

1. Identifikačné údaje VP ŠKD:

 

Názov výchovného programu

Školský klub v bielom

Forma výchovy a vzdelávania

Denná

Výchovný jazyk

Slovenský

Druh školského zariadenia

Štátne s právnou subjektivitou

Dátum prerokovania v pedagogickej rade školy

12.09.2023

Dátum prerokovania v Rade školy

Per rollam

Platnosť výchovného programu

13.09.2023

 

 

 

Predkladateľ: Základná škola s materskou školou pri zdravotníckom zariadení

Adresa: Kollárova 2, 036  01 Martin

IČO: 361 34 287

DIČ: 202 149 33 42

Telefón: 043 4 203 177

Mobil: 0917 679 670

E-mail: skola.prizz.mt@gmail.com

Web : skola-unm.webnode.sk

Riaditeľ školy: Mgr. Renáta Šmáliková

Koordinátor pre tvorbu VP: Mgr. Adriana Malinovská

 

Na tvorbe VP ŠKD sa podieľali:

                                                             Mária Agricolová

                                                     Mgr. Michaela Bahurinská

                                                             Júlia Barienčíková

 

 

Zriaďovateľ: Regionálny úrad školskej správy Žilina

Adresa: Komenského 35, 010  01 Žilina

Kontakty: tel.: 041 7076 211

web: www.russ-za.sk

 

 

 

 

 

                                                                                                                   Mgr. Renáta Šmáliková

                                                                                                                           riaditeľka školy

 

 

 

2. Charakteristika školského klubu detí

 

   Školský klub detí  Základnej školy s materskou školou pri zdravotníckom zariadení sa nachádza v Univerzitnej nemocnici v Martine (UNM). Je súčasťou školy a stotožňuje sa s jej víziou. Má 4 oddelenia. Nachádzajú sa na pediatrickom, chirurgickom, ORL, kardiologickom, plastickom, urologickom a psychiatrickom oddelení UNM v Martine. Činnosť ŠKD sa uskutočňuje v čase od 11,00 hod, do 16.30hod

 

   Ciele výchovy a vzdelávania detí chorých a zdravotne oslabených vychádzajú a sú totožné s cieľmi výchovy a vzdelávania detí v bežných školských kluboch  berúc na vedomie individuálne osobitosti vyplývajúce z rôznych druhov ochorení a aktuálneho stavu dieťaťa. Činnosť ŠKD je usmerňovaná v zmysle školského zákona a vyhlášky ministerstva školstva  o školských kluboch detí v znení neskorších predpisov.

 

   Školský klub zohráva významnú úlohu v špeciálnopedagogickej starostlivosti o dieťa umiestnené v zdravotníckom zariadení. Pobyt v nemocnici často negatívne poznačí psychický stav dieťaťa, na ktorý vplýva najmä odlúčenosť od rodičov v novom, neznámom prostredí, ovplyvnený i strachom z vyšetrení, bolesti, operačných zákrokov.

 

   V oddeleniach školského klubu pracujú pedagogickí zamestnanci so žiakmi s odlišným typom ochorenia, rôznych ročníkov, typov škôl ( ZŠ, ŠZŠ, osemročné gymnáziá..) orientujúc sa hlavne na to, aby  pobyt v ŠKD :

 

- uľahčoval deťom plynulú adaptáciu na zmenené prostredie – pobyt v nemocnici

- posilňoval vznik a rozvoj humánnych, priateľských vzťahov medzi rovesníkmi,

- pôsobil na rozvíjanie prosociálneho správania žiakov s rešpektovaním ich individuálnych osobností, potrieb, záujmov,

-poskytoval deťom oddych a relaxáciu, učil ich aktívne oddychovať

- aktívnou, kreatívnou kvalitnou úrovňou rôznych záujmových činností motivoval žiakov k radostnému a spokojnému pobytu v klube,

- vytváral také podmienky, aby malo každé dieťa možnosť rozvíjať poznatky získané v škole, rozvíjali svoje nadanie, talent, získavali zručnosti

-všestranne rozvíjal vzťah k poznaniu a učeniu sa hrou.

 

Ideálom výchovy a vzdelávania by mal byť dobrý ( čestný, morálny, charakterný), múdry

( vzdelaný a tvorivý), aktívny ( samostatný, pracovitý, iniciatívny), šťastný ( vyrovnaný, zdravý) a zodpovedný ( v konaní voči sebe, ľuďom životnému prostrediu) človek.

                                                                                                                   ( Milénium, 2002)

 

 

 

  1. Charakteristika detí

 

   ŠKD navštevujú deti hospitalizované v Univerzitnej nemocnici v Martine.

 Sú to deti choré, zdravotne oslabené a ich zdravotný stav vyžaduje špeciálnu výchovno vzdelávaciu starostlivosť. Používame špeciálne učebné a kompenzačné pomôcky, individuálny a jedinečný prístup k dieťaťu.

 Metódy, formy a prostriedky našej práce pri  lôžku, v triede alebo herni sú vždy podriadené zdravotnému stavu dieťaťa, druhu a stupňu jeho ochorenia.

 

Chorý – je jednotlivec v stave choroby, ktorá sa bežne definuje ako porucha rovnováhy

organizmu s prostredím. Vznikajú pritom rozličné anatomické a funkčné zmeny v organizme.

Zo špeciálnopedagogického hľadiska však nejde o chorého vôbec, ale o takého, ktorý pre svoju chorobu vyžaduje špeciálnu výchovno-vzdelávaciu starostlivosť.

 

Kategória chorých sa vnútorne diferencuje na viaceré skupiny, ktoré potom predstavujú špecifickú

pedagogickú problematiku. Existuje rozsiahly počet chorôb dýchacieho, pohybového, nervového, srdcovocievneho, tráviaceho, vylučovacieho a pohlavného ústrojenstva, chorôb kožných, krvných, žliaz s vnútornou sekréciou, atď.

Mnohé choroby sa končia vyzdravením, niektoré však môžu zanechať následky v telesnej deformite, iné trvalo obmedzujú jednotlivca v istých oblastiach jeho života alebo ohrozujú jeho život. Táto skutočnosť sa odráža aj v špecifickosti ich výchovy a vzdelávania.

 

Zdravotne oslabený – je jednotlivec v stave rekonvalescencie alebo so zníženou odolnosťou

voči chorobám, či tendenciou k recidivite choroby alebo jednotlivec s ohrozením zdravia

v dôsledku vplyvu nevhodného prostredia, nevhodného životného režimu, nesprávnej výživy.

 

 

2.2.Dlhodobé projekty

 

   V rámci špecifických podmienok, v ktorých škola pôsobí, špeciálne pedagogičky  počas posledných rokov vypracovali a v praxi overili niekoľko zaujímavých projektov. Sú v nich zahrnuté také aktivity pre hospitalizované deti, v ktorých si nájde každé dieťa niečo pre seba - niečo také, čo mu pomôže zabudnúť na chorobu, bolesť, odlúčenie od rodiny.

 

  • Ergoterapia – cesta k zlepšeniu detskej tvorivosti a zručnosti
  • Arteterapiou k chorým deťom
  • Hrovou terapiou k zlepšeniu pobytu detí v nemocnici
  • Muzikoterapia ako liek
  • Biblio a muzikoterapia v nemocničnej škole
  • Kniha- priateľ nielen v chorobe
  • Tvorivé dielne v nemocnici
  • Hľadáme spolu čaro kníh
  • Audio kniha- cesta k alternatívnemu vnímaniu kníh
  • Dni výtvarnej fantázie v škole pri zdravotníckom zariadení

 

 

     2.3 Spolupráca ŠKD s rodičmi a inými subjektmi

 

11. Spolupráca školy:

 

  • so zriaďovateľom -

metodická a kontrolná činnosť RÚŠS v Žiline podľa ponuky a harmonogramu prác, podľa potreby školy.

Vedenie školy mimoriadne oceňuje vysoko odborný, pragmatický prístup zriaďovateľa k riešeniu všetkých otázok a situácií, ktoré tento školský rok priniesol.

 

  • so zdravotníckym zariadením- UNM Martin -

vedenie základnej školy spoločne s manažmentom Univerzitnej nemocnice sa snaží operatívne riešiť všetky aktuálne požiadavky a problémy oboch strán týkajúcich sa vzájomnej spolupráce. Pedagógovia školy úzko spolupracovali so zdravotníckym personálom UMN v záujme dieťaťa- spolupodieľali sa na čo najlepšej adaptácii dieťaťa na nemocničné prostredie, na odstraňovaní nepriaznivých vplyvov, ktoré pôsobia na psychiku a fyzický stav hospitalizovaných detí.

 

  • s Radou školy –

ktorá pomáha zvyšovať kvalitnú úroveň výchovno-vzdelávacieho procesu na škole,

 

  • s kmeňovými školami , so Špeciálnou základnou školou v MT -

je zameraná na písomný styk, osobné návštevy, na telefonický a mailový kontakt

 

  • s občianskym združením Matka a dieťa Turca

zakúpenie výtvarného a pracovného materiálu pre činnosť ŠKD

 

  • s nadáciou Združenie profesora Matulaya

obnova fondu detskej knižnice, spolupráca pri vydaní kalendára na r.2023 - zakúpenie pracovného a výtvarného materiálu pre činnosť školských klubov

 

  • s občianskym združením Červené nosy

nezisková organizácia prinášala každú stredu a štvrtok prostredníctvom profesionálnych zdravotných klaunov dlhodobo hospitalizovaným deťom radosť, smiech a dobrú náladu až k ich postieľkam na všetky oddelenia UNM. Aj tento rok nacvičili klauni s deťmi oddelenia detskej psychiatrie špeciálny program pod názvom „Cirkus Paciento “

 

  • s občianskym združením Moje šťastné dieťa

toto občianske združenie nám umožnilo zapojiť sa do projektov: „ Tvorme ako Martin Benka- tvorivý ateliér v nemocnici 2022 “ a „ Ľudové umelecké remeslo – šanca pre všetkých 2022 “. Zakúpilo pre nás pracovný a výtvarný materiál ( korálky, drôtiky, látky, materiál na výrobu mydiel, sviečok a na pletenie košíkov, ovčiu vlnu na plstenie). Výstupom z projektu bolo vydanie kalendára na rok 2023 z projektových aktivít, výstava výrobkov a fotodokumentácie ako prehliadka tvorivosti hospitalizovaných detí a pedagógov.

 

   * s rodičmi hospitalizovaných detí

sa stretávame pri lôžku dieťaťa počas popoludňajších návštev. Využívame túto príležitosť na získanie cenných informácií o dieťati, jeho rodinných vzťahoch, zázemí a hlavne záujmoch. Získané  poznatky nám pomáhajú pri voľbe obsahu našej činnosti,  rozvíjaní záujmov, formovaní osobnosti dieťaťa, jeho vedomostí, zručností a postojov.  Intenzívna spolupráca sa vyvíja s rodičmi dlhodobo hospitalizovaných detí, opakovane hospitalizovaných detí, ale najmä s rodičmi, ktorí sú prijatí na oddelenie spolu so svojimi deťmi. Títo rodičia často odovzdávajú skúsenosti z oblasti svojej profesie ostatným deťom, na spoločných stretnutiach v triede.    

      

*Špeciálna základná škola v Martine - spolupráca prebieha v oblasti metodickej, kultúrno-spoločenskej (Vianočná, Mikulášska besiedka...)

 

*Pedagogická a sociálna akadémia v Turčianskych Tepliciach - organizovanie kultúrno- spoločenských popoludní pre hospitalizované deti ( Vianoce, MDD) , tvorivé dielne

 

 * Združenie profesora Matulaya pomoc pri materiálno technickom vybavení školského klubu detí

 

  1. VLASTNÉ CIELE A POSLANIE  VÝCHOVY

Vychádzajú z ústredného motta výchovného programu, ktorého autorom je J. A. Komenský:

... Komukoľvek môžeš pomôcť, pomôž mu rád, i celému svetu!

 Už dávno sa hovorí, že slúžiť a pomáhať sú vlastnosti vznešených pováh...

 

   Výchova a vzdelávanie mimo vyučovania nadväzujúc na výchovno vzdelávaciu činnosť ZŠ,  umožňuje individuálny rozvoj osobnosti dieťaťa, jeho vedomostí, zručností, záujmov a postojov. Podporuje vytváranie pozitívneho vzťahu k celoživotnému vzdelávaniu a aktívnemu tráveniu voľného času.

 

3.1. Ciele výchovného programu

      Našimi  prioritnými cieľmi  výchovy a vzdelávania mimo vyučovania  je umožniť každému  dieťaťu  zaradenému v ŠKD:

*Rozvíjať svoju osobnosť a zlepšovať si výchovno-vzdelávacie výsledky:

   a/ zaujímavou a všestrannou záujmovou činnosťou  podľa  výchovného programu ŠKD  

   b/ samostatnou prípravou na vyučovanie 

   c/ rozvíjaním kľúčových kompetencií v čase mimo vyučovania podľa výchovného programu ŠKD

*Získavať vzťah k celoživotnému vzdelávaniu

* Rozvíjať individuálne záujmy a potreby

* Rozvíjať kompetencie k zmysluplnému tráveniu voľného času

* Rozvíjať kompetencie komunikačné, sociálne, občianske, kultúrne

* Rozvíjať talent a špecifické osobnostné  schopnosti

* Deťom s poruchami učenia vytvoriť špecifické a individuálne podmienky

 

Konkrétnejšie ciele sú rozpracované v jednotlivých tematických oblastiach výchovy a v pláne výchovno-vzdelávacej činnosti na príslušný školský  rok.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.2.  Charakteristika výchovného programu – „Školský klub v bielom “

 

Keďže náš školský klub vyvíja svoju činnosť v priestoroch UNM- ľudovo mu hovoríme- klub v bielom- a to preto, že nemocnica sa nám doposiaľ vždy spájala s čistým, bielym prostredím, v ktorom aj personál chodí oblečený v bielom...

 

Veľmi by sme si želali a všetky naše aktivity budú smerovať k tomu, aby:

 

  • všetci žiaci zaradení do výchovno-vzdelávacieho procesu každý deň zažili príjemné chvíle aj v nemocničnom prostredí,
  • mali vytvorené čo najoptimálnejšie podmienky na vzdelávanie, prípravu na vyučovanie,
  •  deti mohli aj v čase choroby rozvíjať svoje nadanie, talent , získali nové zručnosti, naučili sa kreatívnemu mysleniu
  • vychovávateľky individuálnym spôsobom odpútavali pozornosť detí od choroby,
  • vychovávateľky vhodne zvolenými metódami, formami a prostriedkami realizovali svoje edukačné majstrovstvo  
  • kreatívna a pestrá činnosť v ŠKD motivovala dieťa k aktívnej účasti na svojom rozvoji a práci v skupine
  • deti získali nové kompetencie s dôrazom na ochranu životného prostredia, poznanie kultúrnych tradícií, asertívneho a empatického správania.                                                      

 

 

  1. Zameranie ŠKD

 

  Špecificky pre činnosť v našom ŠKD je kladený dôraz na tvorivo – humanistický výchovno vzdelávací proces a individuálny prístup k hospitalizovanému dieťaťu.   Cieľom výchovno- vzdelávacieho procesu ŠKD je vytvárať počas hospitalizácie detí vhodné podmienky pre  ich telesný, psychický a sociálny rozvoj, aby nebola narušená ich príprava na život.

 

   ŠKD poskytuje výchovno- vzdelávaciu činnosť chorým a oslabeným deťom spôsobom primeraným k ich zdravotnému stavu.

   V súčinnosti s výchovno- vzdelávacími cieľmi plní ŠKD aj špeciálne ciele – terapeutické. Pomáha odpútavať pozornosť detí od choroby, od často veľmi bolestivých terapeutických zákrokov a procedúr. Udržiavaním psychickej pohody počas liečby pomáha k ich úspešnému uzdraveniu..

 

   Cieľom ŠKD je ponúknuť také činnosti, pri ktorých si deti oddýchnu, obohatia sa o pozitívne skúsenosti, budú môcť uplatniť vlastnú tvorivosť a zároveň uspokoja svoje záľuby.

 

   Našim cieľom je, aby v ŠKD našli deti podporu pre rozvoj vnútornej motivácie, postojov, hodnotovej orientácie, sociálneho cítenia, tvorivého životného štýlu, aktivity a zodpovednosti. Takéto formovanie a usmerňovanie je potrebné najmä pre dlhodobo hospitalizované, ťažko choré  deti, s trvalými následkami svojej choroby, ako i nevyliečiteľne choré deti.

 

   Cieľom špeciálnych pedagógov ŠKD je pomocou výchovno- vzdelávacích aktivít dosiahnuť, aby deti mali pocit istoty vo vlastné schopnosti, že sa aj po návrate z nemocnice plynule začlenia do života  v kolektíve svojich rovesníkov.

 

Režim dňa v klube zohľadňuje striedanie činností, pričom rešpektuje najmä potrebu detí na oddych, relaxáciu, osobnostný rozvoj, uspokojovanie záujmov, prípravu na vyučovanie a kľud na lôžku.

  1. Pedagogické stratégie a kľúčové kompetencie dieťaťa školského klubu detí

 

Naše pedagogické stratégie smerujú k rozvíjaniu kľúčových kompetencií dieťaťa.

 Preferujeme individuálny prístup, uplatňovanie zážitkových, aktivizujúcich metód a foriem práce, aplikovanie humanistickej výchovy ( partnerský vzťah k dieťaťu, humanistické hodnotenie dieťaťa), vytváranie pozitívnej klímy v ŠKD, využívanie moderných IKT, spoluprácu s rodinou dieťaťa, spoluprácu s ostatnými pedagógmi našej ZŠ, kontinuálne a ďalšie vzdelávanie vychovávateľov.

 

 

4.1. Pedagogické stratégie

   Pri rozvíjaní kľúčových kompetencií uplatňujeme nasledovné pedagogické stratégie:

 

Kľúčové kompetencie dieťaťa

Stratégie výchovno-vzdelávacej činnosti

Kompetencie učiť sa učiť

- rozvíjame záujem a zvedavosť detí o nové poznanie

- prostredníctvom brainstormingu učíme deti vyjadrovať svoje nápady

- hrami a dramatizáciou vedieme deti k sebahodnoteniu

- podporujeme deti v účasti na vedomostných súťažiach

- humanistickým hodnotením vytvárame podmienky, aby deti zažili úspech

- didaktickými hrami motivujeme deti riešiť nové úlohy a situácie

- podporujeme projektové učenie

 

Komunikačné kompetencie

- usmerňujeme deti vo vhodnej komunikácii s rovesníkmi, personálom ZŠ, zdravotníckym personálom i s inými ľuďmi

- povzbudzujeme kritické myslenie detí

- pomáhame deťom riešiť jednoduché konflikty, prezentovať a obhajovať vlastný názor, používať v praxi techniky asertívneho správania

- zážitkovou výchovou trénujeme deti aktívne a trpezlivo počúvať, dávať a prijímať spätnú väzbu

- podporujeme priateľské vzťahy medzi deťmi a primerané využívanie dostupných foriem komunikácie

 

Pracovné kompetencie

- vedieme deti k samostatnosti a zodpovednosti za svoje činy

- humanistickým hodnotením pomáhame deťom uvedomiť si svoj ďalší profesijný rast a rozvoj

- uskutočňujeme pracovné príležitosti, v ktorých si deti môžu osvojiť, alebo rozvinúť jednoduché manuálne zručnosti potrebné pre praktický život

 

Sociálne kompetencie

- dramatizáciou a hrami vytvárame situácie, v ktorých si deti rozvíjajú základy emocionálnej inteligencie

- rozprávame s deťmi o znakoch šikanovania, zneužívania, týrania a vysvetľujeme akým spôsobom je možné brániť sa pred týmito patologickými javmi v spoločnosti

- individuálnym prístupom podporujeme autonómiu každého dieťaťa v skupine a učíme deti rešpektovať úlohy skupiny, spoločné riešenie problémov

- dramatizáciou a hrami vedieme deti k vytváraniu kvalitných medziľudských vzťahov, k vzájomnej úcte a rešpektovaniu sa

- rozhovorom, besedou učíme deti vážiť si názor i prácu druhých

 

 

Občianske kompetencie

- čítaním príbehu, sledovaním filmu, diskusiou pomáhať deťom orientovať sa v základných humanistických hodnotách ( pravda, zodpovednosť, tolerancia, spolupráca...)

- vedieme deti k aktívnemu vytváraniu spoločných pravidiel života oddelenia ŠKD

- vysvetľovaním učíme deti poznať a domáhať sa svojich práv kultúrnym spôsobom

- vysvetľujeme deťom význam spolužitia s inými kultúrami

- rozhovorom, diskusiou, prostredníctvom IKT vedieme deti k hrdosti na naše kultúrne a historické dedičstvo, zvyky a tradície našich predkov

-besedou s odborníkom, spoločným projektom  a vysvetlením vedieme deti k šetreniu s energiami, potravinami, k triedeniu odpadu a ochrane životného prostredia

 

Kultúrne kompetencie

 

- vysvetľujeme deťom základné zásady spoločenskej etikety

v každodennom živote človeka, spoločne ich aktivizujeme a trénujeme

- poukazujeme na rozdiely medzi vulgárnym a kultúrnym správaním sa

- výtvarným prejavom, rozhovorom povzbudzujeme deti hľadať krásu v bežnom každodennom živote

 prostredníctvom IKT, čítaním, diskusiou poskytujeme deťom informácie o iných kultúrach a kultúrnych tradíciách

- motivujeme a nabádame deti k aktívnej spolupráci pri estetickej výzdobe svojho okolia

- realizujeme Kreatívne a Remeselné dielne, kde deti môžu prezentovať originálne nápady, návrhy a postupy

 

Dosahovanie stanovených cieľov budeme zabezpečovať individuálnym prístupom, preferovaním zážitkových metód a foriem práce, aplikovaním humanistickej výchovy, úzkou spoluprácou s vyučujúcimi, rodičmi, kmeňovými školami a vytváraním pozitívnej emocionálnej klímy v oddeleniach školského klubu na jednotlivých klinikách a oddeleniach UNM.

 

  1. Kľúčové kompetencie

 

   Kľúčové kompetencie sa v procese výchovno-vzdelávacej činnosti rozvíjajú a navzájom prelínajú v jednotlivých tematických oblastiach výchovy. Tvoria plánovaný cieľový výstup dosiahnutý systematickým výchovno-vzdelávacím pôsobením počas pobytu dieťaťa v ŠKD. Dieťa má osvojené kľúčové kompetencie na úrovni zodpovedajúcej jeho individuálnym osobnostným a zdravotným možnostiam a dĺžke pobytu v ŠKD.

   Podporujeme vytváranie vzťahu k celoživotnému vzdelávaniu a k aktívnemu tráveniu voľného času, posilňujeme úctu k rodičom, učíme dieťa úcte k ľudským právam a základným slobodám, k porozumeniu a znášanlivosti, tolerancii, kultúrnym a národným hodnotám a tradíciám štátu.

   Výchovou a vzdelávaním mimo vyučovania, nadväzujúc na výchovno-vzdelávací proces ZŠ, umožňuje náš ŠKD individuálny rozvoj osobnosti dieťaťa-  jeho vedomostí, zručností, záujmov, postojov a hodnôt.

 

   Kompetencie učiť sa učiť:

  • rieši nové úlohy a situácie
  • prejavuje záujem o nové informácie
  • využíva rôzne zdroje na získavanie informácií
  • vie zhodnotiť svoje výkony

 

 

   Komunikačné kompetencie:

  • vie vyjadriť i obhájiť svoj názor
  • vypočuje si opačný názor a zaujme k nemu svoje stanovisko
  • rozvíja si komunikačné schopnosti v rámci moderných IKT
  • prijíma spätnú väzbu

 

   Sociálne kompetencie:

  • samostatne sa rozhoduje, je zodpovedný za svoje rozhodnutia
  • zvládne jednoduché stresové situácie
  • rieši jednoduché konflikty
  • pomenuje svoje potreby, city a pocity
  • prejavuje autonómiu a práva svojej osobnosti
  • efektívne spolupracuje v skupine, rešpektuje jej úlohy
  • uvedomuje si potreby detí a osôb so zdravotným postihnutím
  • poskytne pomoc, alebo pomoc privolá

 

   Pracovné kompetencie:

  • plánuje, riadi a hodnotí svoje činnosti, je samostatný
  • prácu dokončí, rozvíja svoju vytrvalosť
  • zodpovedne pristupuje k svojim povinnostiam
  • rozvíja a ovláda manuálne zručnosti i samoobslužné činnosti potrebné pre praktický život
  • prijíma nové informácie a poznatky

 

   Občianske kompetencie:

  • uvedomuje si potrebu rešpektovania práv a slobôd iných osôb
  • uvedomuje si potrebu prijatia zodpovednosti za svoje správanie
  • je otvorený primeranému participovaniu na živote v oddelení
  • prejavuje úctu k rodičom a starším osobám
  • správa sa zodpovedne k životnému prostrediu, prírode i spoločnosti

 

   Kultúrne kompetencie:

  • pozná pamätihodnosti, zvyky a tradície svojho regiónu
  • rozlišuje kultúrne a nekultúrne správanie
  • rešpektuje iné kultúry, ich zvyky a tradície
  • prijíma kultúrne podnety
  • kultivuje svoj talent
  • ovláda základy kultúrneho správania
  • orientuje sa v možnostiach zmysluplne využiť svoj voľný čas

 

 

 

 

 

 

 

5. Formy výchovy a vzdelávania

 

   Výchovu mimo vyučovania realizujeme poldennou formou, ktorá pozostáva z pravidelných, priebežných a príležitostných výchovno-vzdelávacích aktivít:

  • príprava na vyučovanie
  • oddychová a relaxačná činnosť
  • záujmová činnosť
  • výchovno-vzdelávacia činnosť podľa výchovného programu

 

Základnou a najčastejšie používanou organizačnou formou výchovy a vzdelávania ŠKD je skupinová činnosť v triede alebo herni, často však aj individuálny prístup pri lôžku chorého dieťaťa.

 

Preferujeme oddychovo-rekreačné, tvorivo-estetické a pracovno-technické činnosti- napr. Tvorivé dielne, Lego Dacta v nemocnici, Kniha je môj veľký kamarát... Uplatňujeme aktivizujúce, zážitkové, motivačné metódy a formy práce.

 

Pre deti organizujeme besedy, súťaže, výstavy prác detí, aktivity k významným dňom a sviatkom, tvoríme darčeky a estetickými prácami našich detí zdobíme priestory nielen školy ale aj celej Univerzitnej nemocnice.

 

 

  6. Tematické oblasti výchovy

 

 Výchovu a vzdelávanie realizujeme v týchto výchovných oblastiach:

  1. Komunikácia a práca s informáciami
  2. Sebarozvoj a svet práce
  3. Zdravie a subjektívna pohoda
  4. Spoločnosť a príroda
  5. Kultúra a umenie

 

   Kľúčové kompetencie a osobnosť dieťaťa rozvíjame prostredníctvom realizácie nižšie uvedených hlavných (vyšších) výchovno – vzdelávacích cieľov. Ich plnenie budeme dosahovať realizovaním nižších, špecializovanejších a konkrétnejších cieľov v jednotlivých tematických oblastiach výchovy a aktivitách.

 

Výchovno-vzdelávací proces realizujeme tak, že obsah jednotlivých výchovno-vzdelávacích činností  aplikujeme integrovane vo viacerých výchovných oblastiach a v záujmovej činnosti  naraz, čo nám umožňuje efektívne a komplexne rozvíjať osobnosť detí.

 Preferujeme prepojenosť jednotlivých oblastí výchovy najmä pri   rozvoji  osobnosti dieťaťa v oblasti jeho samostatnosti, spolupráce, komunikácie a uspokojovania individuálnych záujmov

 

   Vzdelávacia oblasť:

 

  • rozvíjať autonómnosť v príprave na vyučovanie
  • rozvíjať efektívne spôsoby učenia sa
  • získavať nové poznatky a informácie z rôznych zdrojov
  • získavať vzťah k celoživotnému vzdelávaniu

 

Esteticko-výchovná

 

      -     objavovať krásu v bežnom živote

     -      podieľať sa na príprave kultúrnych podujatí na oddelení

      -      posilniť úctu ku kultúrnym hodnotám

      -     rozvíjať základy vzťahu ku klasickému umenie

      -     rozvíjať talent a špecifické schopnosti

      -     rozvíjať základy tvorivých schopností  a zručnosti

-    posilniť úctu  ku kultúrnym  hodnotám v blízkom okolí

 

   Spoločensko- vedná 

 

  • spolurozhodovať o živote v skupine
  • rozvíjať základy zručností sebahodnotenia, seba riadenia, seba motivácie a empatie
  • prejavovať úctu k rodičom, starším osobám
  • prejavovať ohľaduplnosť k osobám so zdravotným postihnutím
  • pochopiť význam dodržiavania ľudských práv a základných slobôd
  • posilniť základy hrdosti k národnej a štátnej príslušnosti
  • kultivovať kultúrne návyky a vyjadrovanie sa
  • vyjadrovať svoj názor
  • vedieť vypočuť opačný názor
  • využívať všetky dostupné formy komunikácie
  • rozlíšiť kultúrne a nekultúrne prejavy v správaní sa
  • riešiť samostatne a kriticky jednoduché konflikty
  • poskytnúť pomoc, alebo pomoc privolať
  • poznať princípy zdravého životného štýlu
  • rozumieť zásadám zdravej výživy a správať sa podľa nich
  • kultivovať základné hygienické návyky, poznať svoje telo
  • pochopiť škodlivosť fajčenia, alkoholu a iných drog
  • vyhýbať sa kriminalite
  • pochopiť prínos techniky pre ľudský život

 

   Rekreačná oblasť:

 

  • rozvíjať schopnosť relaxovať hrou
  • realizovať proces učenia sa hrou
  • rozvíjať talent, fantáziu, imagináciu, tvorivosť, taktické myslenie
  • porozumieť sebe samému, sebareflexia
  • ovládať neverbálnu a verbálnu komunikáciu
  • byť otvorený k riešeniu spoločných problémov, vedieť diskutovať
  • pestovať sebadisciplínu
  • rozvíjať sebavedomie a samostatnosť
  • prekonávať negatívne emócie: strach, úzkosť, pocit menejcennosti
  • upevňovať vzťahy medzi deťmi, rozvíjať tímovú prácu
  • vedieť znášať porážku, rešpektovať súpera
  • motivovať sa do nového štartu
  • rozvíjať dôveru, empatiu, toleranciu a ohľaduplnosť

 

Pracovno – technická oblasť:

 

  • vytýčiť si samostatne jednoduché osobné ciele
  • rozumieť významu osobnej zodpovednosti za vykonanú prácu
  • vedieť spolupracovať so skupinou
  • rozvíjať zásady manuálnych a technických zručností
  • získavať základy zručností potrebných pre praktický život
  • získať základné zručnosti v tvorbe jednoduchých projektov
  • rozvíjať tvorivosť pri práci s netradičnými technikami a materiálmi
  • orientovať sa v zvykoch a tradíciách vlastnej kultúry, aplikovať získané zručnosti
  • prejavovať pozitívny vzťah k jednoduchej estetickej úprave svojho okolia a zovňajšku

 

   Prírodovedno- enviromentálna

 

  • pochopiť základné pojmy: Zem, slnko, hviezdy, vesmír
  • pochopiť základné princípy ochrany životného prostredia
  • rozvíjať zručnosti pri jednoduchej činnosti na tvorbe a ochrane životného prostredia
  • vyhľadať poznatky o základných podmienkach života na Zemi
  • poznať faunu a flóru Slovenska
  • nájsť nové poznatky o neživej prírode
  • poznať druhy energie a ich využitie

 

 

  1. Výchovný jazyk ŠKD

 

Vyučovacím jazykom v školskom klube detí pri zdravotníckom zariadení je štátny jazyk Slovenskej republiky.

 

 

  1. Výchovný plán ŠKD

 

 

 

Tematická oblasť výchovy:

Realizácia

Skratka

Počet VVČ

1

Vzdelávacia

P-P

 

147

2

Sebarozvoj a svet práce 

pondelok

SVOV

38

3

Komunikácia a práca s informáciami

utorok

PTOV

36

4

Zdravie a subjektívna pohoda

streda

ROV

40

5

Kultúra a umenie

štvrtok

EVOV

37

6

Spoločnosť a príroda

piatok

PEOV

36

 

  1. Personálne zabezpečenie ŠKD   

 

   V našom ŠKD pracujú 4 špeciálne pedagogičky vo funkcii vychovávateľ ŠKD.  

                                    

   Pedagogickí zamestnanci:

 

      -     100% spĺňajú kvalifikačné požiadavky stanovené zákonom,

  • preukazujú odborné a pedagogicko-psychologické spôsobilosti, ktoré využívajú pri dennodennej pedagogickej komunikácii, motivácii žiakov, ich diagnostikovaní, hodnotení, pozitívnom riadení triedy -skupiny a udržaní neformálnej disciplíny,
  • riadia svoj sebarozvoj a celoživotné vzdelávanie v odbornej oblasti a osobnom raste,
  • sú ako súčasť kolektívu schopní vzájomnej efektívnej a ľudsky podporujúcej komunikácie, spolupráce, práce v tímoch a kooperatívneho riešenia problémov,
  • spolupracujú s rodičmi, kmeňovou školou, psychológom, sociálnym pracovníkom a zdravotníckym personálom.

 

 

  1. Materiálno-technické a priestorové podmienky ŠKD

 

   Školský klub detí má tri oddelenia a poskytuje starostlivosť každému žiakovi školy pri zdravotníckom zariadení. Špeciálni pedagógovia- vychovávateľky sú humanizujúcim činiteľom vo výchovno - vzdelávacom procese, v ktorom dominuje individuálny prístup k dieťaťu, empatia a emocionalita.

 

Školský klub detí – oddelenie I., II. je umiestnený v pavilóne 8/5 –oddelenie starších detí a dorastu, kde je jedna spoločenská miestnosť k dispozícii deťom. Využíva polyfunkčnú miestnosť, ktorá je zariadená funkčným, bezpečným nábytkom, ktorý spĺňa všetky hygienické a bezpečnostné normy. Klub je vybavený výpočtovou technikou ( PC, notebooky) DVD prehrávačmi, TV prijímač (aj prenosný), Legom Dacta , spoločenskými hrami, hračkami. Deti majú k dispozícii aj knižnicu, ktorá okrem klasických kníh obsahuje aj audioknihy, dostatočné a pestré množstvo výtvarných pomôcok- pastelky, výkresy, modelovacie hmoty

 

  Ďalšie priestory sú na jednotlivých oddeleniach a klinikách UNM kam p. vychovávateľky za žiakmi chodia a v rámci VVČ prinášajú deťom všetky potrebné materiály- výtvarný, pracovný, knižky, hračky, prehrávače...

 

Oddelenie III. a IV.- je na detskej psychiatrii 12/Ps, kde sú vytvorené najlepšie priestorové podmienky pre prácu s deťmi. Na oddelení deti môžu využívať triedu, herňu a dokonca aj malú telocvičňu, ktorá patrí oddeleniu dospelých pacientov.

 

 

  1.  Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove

 

   Za vytvorenie bezpečných a hygienických podmienok na výchovu a vzdelávanie zodpovedá vedenie jednotlivých oddelení a kliník UNM v spolupráci s riaditeľkou školy.

   Za bezpečnosť a ochranu zdravia pri pracovných činnostiach zodpovedajú pedagogickí zamestnanci školy.

   Za dodržiavanie hygienických predpisov v priestoroch školy a ochranu zdravia detí zodpovedajú aj pracovníci UNM. 

   Pedagogickí zamestnanci sa v predpísaných intervaloch zúčastňujú školení o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o požiarnej ochrane, ktoré vykonáva autorizovaný bezpečnostný technik UNM.

Zamestnanci sa riadia internými predpismi školy, ktoré sú zároveň aj predpismi UNM  napríklad: zákaz fajčenia v celom areály nemocnice, zákaz požívania alkoholických a omamných látok, používanie OPP a pod.

   Škola je pri výchove a vzdelávaní, pri činnostiach priamo súvisiacich s výchovou a vzdelávaním a pri poskytovaní služieb povinná:

 

- prihliadať na základné fyziologické potreby detí,

- vytvárať podmienky na zdravý vývin detí a na predchádzanie sociálno-patologických javov,

- zaistiť bezpečnosť a ochranu zdravia detí,

- poskytnúť nevyhnutné informácie na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia detí,

- viesť evidenciu registrovaných školských úrazov detí, ku ktorým došlo počas výchovno-vzdelávacej činnosti alebo pri činnostiach organizovaných materskou školou.

   Problematika zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia je aj integrálnou súčasťou obsahu výchovy a vzdelávania. Deti sa prostredníctvom obsahu učia chrániť si svoje zdravie aj zdravie iných a riešiť na elementárnej úrovni situácie ohrozujúce zdravie.

 

   V záujme ochrany zdravia detí a zamestnancov budeme naďalej vytvárať podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní s dôrazom na  dodržiavanie „Práv dieťaťa“ a „Charty práv hospitalizovaného dieťaťa “.

 

 

  1.  Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí ŠKD

 

   Cieľom hodnotenia je postupovať od klasického hodnotenia k individuálnej vzťahovej norme, k vytváraniu portfólií hlavne u dlhodobo hospitalizovaných detí. Súčasť hodnotenia tvorí povzbudenie do ďalšej práce a poradenstvo pri  odstraňovaní nedostatkov.

 V hodnotení detí  uplatňujeme pozitívne stimuly, motiváciu dieťaťa k ďalšiemu sebazdokonaľovaniu. Cieľom je zhodnotiť prepojenie vedomostí so zručnosťami a spôsobilosťami

   Dôraz kladieme na rozvoj sebahodnotenia dieťaťa s uplatňovaním spätnej väzby. Hodnotíme proces získavania vedomostí, zručností a postojov detí.

Dbáme na to, aby naše hodnotenie nerozdelilo deti na úspešné a neúspešné.

   Deti hodnotíme vždy so zreteľom na ich zdravotným stav, prebiehajúcu liečbu, ktorá rovnako ako ich ochorenie môže ovplyvňovať výkon dieťaťa.

 

 

  1. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov ZŠ

 

   V zmysle platnej legislatívy môže kontrolu v ŠKD vykonávať  Štátna školská inšpekcia, riaditeľ ZŠ, poverený zástupca riaditeľa školy, poverení zamestnanci zriaďovateľa v presne vymedzených oblastiach a vedúca vychovávateľka ŠKD.

 

   Formy a metódy vnútorného hodnotenia sú:

  • pozorovanie (hospitácie)
  • hodnotiaci rozhovor
  • kontrola pedagogickej dokumentácie
  • vzájomné hodnotenia vychovávateľov ( otvorené hodiny, vzájomné hospitácie)
  • úspešnosť detí v reprezentácii školy
  • podiel na estetizácii prostredia
  • hodnotenie výsledkov pedagogických zamestnancov v oblasti ďalšieho vzdelávania, tvorby učebných pomôcok a pod.
  • podiel zamestnanca na úspešnom plnení úloh Plánu práce školy, VP ŠKD, zvýšených pracovných nárokoch
  • podiel na príprave, spracovaní a realizácii projektov
  • odborno-metodická práca vychovávateľa, jeho záujem o osobný rast v rámci ďalšieho vzdelávania, schopnosť odovzdávať odborno-metodické kvality a pod.
  • kontrola dodržiavania organizačného a pracovného poriadku Z

14. Požiadavky na kontinuálne vzdelávanie pedagogických zamestnancov

 

Kontinuálne vzdelávanie budeme realizovať podľa plánu kontinuálneho vzdelávania školy, ktorý nadobudne účinnosť 1. novembra 2009 a bude sa pribežne aktualizovať.

  

   Školský vzdelávací systém je okrem hlavných cieľov zameraný na:

 

  • motivovanie pedagogických zamestnancov pre neustále sebavzdelávanie a zdokonaľovanie profesijnej spôsobilosti
  • zdokonaľovanie osobnostných vlastností vychovávateľov, spôsobilostí pre tvorbu efektívnych vzťahov, riešenie konfliktov, komunikáciu a pod.
  • udržiavanie a zvyšovanie kompetencie vychovávateľov (spôsobilosti efektívne  vychovávať a vzdelávať)
  • prípravu vychovávateľov pre prácu s modernými technológiami a multimédiami
  • vzdelávanie vychovávateľov je zamerané na využívanie informatiky vo vyučovacích predmetoch

 

Princíp školského systému ďalšieho vzdelávania pedagogických a odborných zamestnancov: /ŠkSĎVPZ/

 

1. Ďalšie vzdelávanie je právom a povinnosťou každého pedagogického a nepedagogického zamestnanca , pretože si vyžaduje neustále sledovanie diania v predškolskej výchove a vzdelávaní, ako aj v príslušnej legislatíve

2. Každý pedagogický a nepedagogický zamestnanec školy má možnosť ďalšieho vzdelávania

za rovnakých podmienok.

3. Ďalšie vzdelávanie a zdokonaľovanie profesionality každého pedagogického a odborného zamestnanca školy má odraz v jeho finančnom ohodnotení a profesijnej kariére

4. Základnou hodnotou ďalšieho vzdelávania každého pedagogického a nepedagogického

zamestnanca školy má byť kvalita vzdelávania a nie formálne získavanie certifikátov a čiarok za účasť na školeniach.

5. Pedagogickí a nepedagogickí zamestnanci školy sa aktívne podieľajú na určovaní cieľov, obsahu, prostriedkov a vyhodnocovaní efektívnosti systému ĎVPZ.

6. Škola spolupracuje s inštitúciami vytvárajúcimi systém ďalšieho vzdelávania v školstve (najmä s metodicko-pedagogickými centrami)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15. Výchovné štandardy

 

Výchovné štandardy:

 

15.1      Vzdelávacia oblasť

Príprava na vyučovanie

 

Obsahový štandard

Výkonový štandard

Gramatické a matematické cvičenie

Samostatne  písať úlohy

Techniky učenia, ako sa učiť, rozvíjanie vedomostí, čítanie textu, reprodukcia príbehu

Poznávať efektívne spôsoby   učenia sa

Práca s informačnými zdrojmi, sebavzdelávanie, práca s textom, s obrazom, s cudzím jazykom

Byť otvorený získavať nové poznatky a informácie, vedieť ich vyhľadať, spracovať, interpretovať

Riešenie úloh na porovnávanie, sčítanie, odčítanie, násobenie, delenie, didaktické hry

Získať zručnosť pri praktickom využívaní sčítania, odčítania, násobenia, delenia

Porovnávanie  rovinných a priestorových geometrických útvarov, orientovanie sa v rovine a v priestore, konštrukčné hry

Vedieť rozlišovať rovinné a priestorové geometrické útvary, pracovať s nimi

Čítanie literatúry, kníh, rôznych časopisov

Zdokonaľovať sa v čítaní - čítať s porozumením

Vyjadrenie myšlienok písaným a hovoreným slovom, vlastná tvorba, interpretácia

Zdokonaľovať sa v prejave verbálnom  /slovná zásoba, artikulácia/, v prejave  písomnom /stavba viet, gramatika/

Orientácia na mape a v priestore pomocou prírodných úkazov a technických pomôcok

Čítať základné údaje z mapy, orientovať sa v priestore

Poznávanie možností využitia prírodných fyzikálnych a chemických javov v prospech ľudstva, orientácia v encyklopédiách, IKT  

Získať poznatky o známych fyzikálnych a chemických javoch v prírode

Orientácia v čase, historické pramene

Poznať rozdiel v živote človeka v minulosti a v prítomnosti

Živá a neživá príroda, človek ako súčasť prírody, vodné zdroje , zdravý životný štýl

Poznávať rastliny a živočíchy.

Pochopiť postavenie človeka v prírode a zákonitosti  interakcie človek- príroda

Didaktické hry , hry informačno-technologické

Rozvíjať získané poznatky

 

15.2     Prírodovedno-environmentálna oblasť

            Deň s krásami prírody

 

Obsahový štandard

Výkonový štandard

Charakteristika gravitačnej sily Zeme, družice Zeme, svetlo a tma na Zemi, fázy Mesiaca, planéty slnečnej sústavy

Pochopiť základné pojmy: Zem, Slnko, Hviezdy vo vesmíre

Objasniť význam vody, nevyhnutnosť vzduchu, pôdy a slnečného žiarenia pre život rastlín a živočíchov, úbytok ozónovej vrstvy

Získať poznatky o základných podmienkach života na Zemi

Objasniť vplyv čistoty vody, vzduchu a životného prostredia na zdravie človeka,

pozorovanie zmien v prírode, šetrenie energiami

Pochopiť súvislosť: Človek a životné prostredie , pochopiť základné princípy ochrany životného prostredia

Poznávanie stavby tela človeka, funkcií jednotlivých častí a orgánov, ovládanie sebaobsluhy

Poznať svoje telo, ovládať základné  hygienické návyky

Podstata zdravia, zodpovednosť za svoje zdravie, príčiny ochorenia, racionálna strava, potravinová pyramída, stravovacie návyky, pitný režim

Vyjadriť význam dodržiavania základných zásad zdravej výživy

Poznávanie hornín, nerastov, skamenelín, zmien v neživej prírode

Získať základné poznatky o neživej prírode

Popísať vzhľad, stavbu tela, priebeh života a význam jednotlivých rastlín a živočíchov, ochrana

Získať základné poznatky o rastlinách a živočíchoch Slovenska 

Poznávanie technických vynálezov a ich využitie v každodennom živote

Pochopiť vplyv a význam techniky v živote človeka

Objasniť zdroje a princíp vzniku energie tepelnej, slnečnej, elektrickej, jadrovej a možnosti ich využitia, bezpečnosť pri práci s elektrickými a plynovými spotrebičmi

Poznať druhy energie a ich využitie

 

 

15.3      Spoločensko-vedná oblasť

            Deň poznávací

 

Obsahový štandard

Výkonový štandard

Spolupráca, zodpovednosť, vytváranie pozitívnej klímy v oddelení, dodržiavanie školského poriadku ŠKD

Spolurozhodovať o živote v skupine

Prejavy úcty k rodičom a ostatným  ľuďom, čo je tolerancia, predsudok

Prejavovať úctu k rodičom, starším, ohľaduplnosť k zdravotne postihnutým

Práva dieťaťa, ľudské práva, šikanovanie, Čo je diskriminácia , moje práva, tvoje práva, spolužitie bez násilia

Rozlíšiť  dodržiavanie a porušovanie ľudských práv a základných slobôd

Slovensko v Európe, Slovensko vo svete, úspechy slovenských športovcov, umelcov

Prejavovať základy hrdosti k národnej a štátnej príslušnosti

Vulgarizmy, slang, gestá, neformálna komunikácia, spolužitie bez násilia

Rozlišovať kultúrne  a nekultúrne prejavy v správaní sa

Čo je konflikt, z čoho konflikt vzniká, správanie, ktoré podporuje konflikt, správanie, ktoré konfliktu predchádza

Riešiť samostatne,  kriticky a asertívne jednoduché  konflikty v oddelení

Aké sú pravidlá pre účastníkov cestnej premávky /chodci, cyklisti, spolujazdci/, predchádzanie kriminalite

Ovládať základné pravidlá bezpečného správania sa na cestách, vyhýbania sa kriminalite a porušovania zákonov

Civilizačné choroby - vznik, následky, východiská, záujmy, správne využitie voľného času

Uvedomovať si škodlivosť fajčenia, alkoholu a iných drog

 

 

15.4      Esteticko-výchovná  oblasť: výtvarná

            Deň výtvarnej fantázie

 

Obsahový štandard

Výkonový štandard

Poznávacia vychádzka  prostredníctvom médií

Prejavovať úctu  ku kultúrnym  hodnotám

 Putovanie dejinami umenia

Prejavovať pozitívny vzťah  k výtvarnému umeniu

Výtvarné techniky a pomôcky

Rozvíjať svoj talent, tvorivosť a manuálnu zručnosť

Estetizácia svojho okolia

Podieľať sa na tvorbe estetického prostredia

Základné prvky výtvarného vyjadrovania, výtvarný jazyk

Poznať prvky výtvarného vyjadrovania a vedieť ich použiť

 

15.5      Pracovno-technická oblasť

            Deň šikovných rúk

 

Obsahový štandard

Výkonový štandard

Spolupráca, zodpovednosť, moje povinnosti,

prejavy kladného vzťahu k spolužiakom, hrdosť na spoločný výsledok práce

Vedieť spolupracovať so skupinou

Sebaobsluha, poriadok na stole, v triede

Kultivovať základné sebaobslužné a hygienické návyky

Splnenie úlohy, presnosť a čistota práce, šetrenie pracovného náradia a materiálu

Rozumieť významu osobnej zodpovednosti za vykonanú prácu

Práca s rôznym materiálom, jednoduché pracovné postupy na rozvoj jemnej motoriky, manipulačných zručností, tvorba darčekov

Rozvíjať základy manuálnych a technických zručností

Ľudové tradície a remeslá, práca s prírodným materiálom

Rozvíjať a aplikovať získané skúsenosti  pri tvorbe jednoduchých umeleckých predmetov

Kreatívna tvorba dekoratívnych predmetov netradičnými technikami a pracovnými postupmi,  z netradičných materiálov

Rozvíjať tvorivosť pri aktívnej práci s netradičnými materiálmi, technikami

 

15.6      Rekreačno - odpočinková oblasť

            Deň hier

 

Obsahový štandard

Výkonový štandard

Hry, súťaže, tvorivé aktivity

Realizovať sa

Relaxačné techniky, hry na rozvíjanie tvorivosti, spoločenské hry

Relaxovať hrou, aktívnou zmysluplnou činnosťou

Hry na rozvíjanie kognitívnych schopností, práca s informáciami

Realizovať proces učenia sa hrou, netradičným verbálnym a pojmovým učením, získať motiváciu k poznávaniu, vedomosti, skúsenosti, objavovanie, hodnotiace myslenie

Konštrukčné hry - tvorivé hry predmetové, spoločenské hry, epizodické hry, moderné spoločenské hry, informačno-technologické hry, deterministické hry

Rozvíjať talent a schopnosti, fantáziu, imagináciu, tvorivosť, vnímavosť,  individuálne zručnosti, taktické myslenie

Súťaživé hry v rôznych oblastiach, vylučovacie, strategické, psychologické, kooperatívne hry

Uplatniť obratnosť, rýchlu reakciu, aktivizáciu a koordinovať svoje správanie v súlade s pravidlami

Hry na rozvoj komunikácie, zrozumiteľná prezentácia informácií pri hre

Ovládať neverbálnu  a verbálnu komunikáciu, komunikáciu medzi účastníkmi, schopnosť diskutovať a riešiť spoločné problémy

 

Psychologické  hry -  na rozvíjanie emocionality, autoregulácie, súťaže, televízne hry, senzomotorické, receptívne, intelektové hry hodnotiace a tvorivé hry

Porozumieť sebe samému – sebareflexia, sebahodnotenie, rozvíjať sebavedomie, samostatnosť, pestovať sebadisciplínu, prekonávať negatívne emócie – strach, úzkosť, pocit menejcennosti

Hry na rozvíjanie socializácie a komunikácie, konštruktívne hry, kooperatívne hry, moderné spoločenské hry, písacie a papierové hry, dramatické a psychologické hry

Upevňovať vzťahy medzi deťmi, rozvíjať prácu v týme, vytvárať atmosféru súdržnosti, dôvery, empatie, tolerancie a ohľaduplnosti

Hry na rozvíjanie autoregulácie, súťaživé hry v skupinách, vo dvojiciach,  hodnotiace a motivačné hry, epizodické hry – opakovateľné s rôznymi stratégiami hrania

Vedieť znášať porážku, rešpektovať súpera, ovplyvňovať psychickú odolnosť, motivovať sa do nového štartu

 

 

16. Výchovné osnovy :

 

16.1      Vzdelávacia oblasť

            Príprava na vyučovanie

 

Cieľ

Obsah

Metódy, formy

Počet VVČ

Rozvíjať autonómnosť v  príprave  na vyučovanie

Domáce úlohy

Cvičenia

 

Individuálny prístup

Tréning

Motivácia

Vysvetlenie

Didaktické hry

Priebežne podľa odporúčania lekára a zdrav.stavu detí

Rozvíjať efektívne spôsoby učenia sa

Sebavzdelávanie, techniky učenia sa, rozvíjania vedomostí, utvrdzovanie vedomostí, výber podstatných informácií, čítanie s porozumením, reprodukcia

Individuálny prístup

Motivácia

Povzbudenie

Motivačné hodnotenie

Modelové situácie

Prezentácia

 

Poznať efektívne spôsoby získavania informácií

Práca s rôznymi  informačnými zdrojmi, využívanie IKT, slovníkov, encyklopédií,  besedy s odborníkmi, diskusia so žiakmi, práca s textom, informáciou

Individuálny prístup

Motivácia

Aktivizácia

Brainstorming

Riešenie úloh

Prezentácia

 

Zručnosť v praktickom využívaní sčítania, odčítania, násobenia, delenia, v riešení slovných úloh

Riešenie zábavných úloh na porovnávanie, sčítanie, odčítanie, násobenie, delenie, riešenie slovných úloh, matematických hlavolamov

Individuálny prístup

Vysvetlenie

Didaktické hry

Hranie rolí

Súťaž

Riešenie nových úloh

Samostatná práca

 

Pomenovať geometrické rovinné a priestorové útvary

Nákres, pomenovanie jednotlivých geometrických útvarov, ich vyhľadávanie v priestore, vypočítavanie údajov pre konštrukčné hry, modelovanie stavieb z telies, budovanie predstavivosti

 

Obrazový materiál

Práca s učebnicou, pomôckami

Vysvetlenie

Samostatná práca

Konštrukčné hry

Didaktické hry

Riešenie nových úloh

 

Rozvíjať čitateľskú gramotnosť

Práca s PC, s literatúrou podľa výberu, s časopisom, s textom, čítanie s porozumením, riadené - štruktúrované čítanie

Individuálna práca

Práca v skupine

Vysvetlenie Aktivácia

Didaktické hry

Dramatizácia 

Selekcia

Prezentácia

 

Zdokonaľovať sa vo verbálnom prejave

Vyjadrenie myšlienok hovoreným slovom, komunikácia cez telefón, interpretácia osvojeného textu, vedenie dialógu, monológu, slovná zásoba, jazykolamy, artikulácia

Práca v skupine

Motivácia

Modelová situácia

Didaktické hry

Hranie rolí

Prezentácia

Hodnotenie  v skupine

 

Zdokonaľovať sa v písomnom prejave

Práca s písaným textom, komunikácia cez internet, písomné vyjadrenie, vlastná tvorba prózy, poézie, listy priateľom, stavba viet, gramatika

Individuálna práca

Motivácia

Vysvetlenie

Aktivácia

Samostatná práca

IKT

Didaktické hry

Prezentácia

Sebahodnotenie 

 

Zručnosť v orientácií na mape a v priestore

Vesmír, planéta Zem, čítanie základných údajov z mapy, orientácia v priestore pomocou prírodných úkazov a technických pomôcok

 

Individuálny prístup

Samostatná práca

Práca s IKT

Didaktické hry

Súťaž

Riešenie problémových úloh

Obrazový materiál

Vysvetlenie

Brainstorming

 

Vysvetliť pôvod, podstatu známych fyzikálnych a chemických javov v prírode

Získavanie informácií pomocou IKT a odbornej literatúry o pôvode niektorých fyzikálnych a chemických javov v prírode, poznávanie možností ich využitia v prospech ľudstva, o čerpaní energií

Individuálna práca

Skupinová práca

Motivácia

Aktivizácia

Didaktické hry

Rozhovor

Riešenie problémových úloh

Hádanky

Prezentácia

 

Formulovať rozdiel v pojmoch prítomnosť a minulosť,

poznať rozdiely života človeka v minulosti a v prítomnosti

Historické  pramene

(písomné, obrazové, knižnica a iné), spôsob obživy, kultúra spolužitia, rozvoj techniky, vedy, život a možnosti rozvíjania sa detí v minulosti a v prítomnosti

 

Práca vo dvojici

Pozorovanie

Práca s knihou, a encyklopédiou

Práca s internetom

Didaktické hry

Riadený rozhovor

Demonštrácia

 

Poznať základné podmienky potrebné pre život rastlín a živočíchov,

chápať postavenie človeka v prírode

Zvieratá a rastliny oko nás, človek súčasť prírody, zákonitosti interakcie človek – príroda, ľudské telo,  potreba ochrany zdravia človeka, význam ochrany životného prostredia, čistoty vôd, vzduchu a pôdy pre život na Zemi

Individuálna a skupinová práca

Rozhovor

Práca s knihou

Práca s IKT

Film

Brainstorming

Didaktické hry

Projektová metóda

 

Rozvíjať kognitívne zručnosti

Využívanie vedomostí získaných na vyučovaní, sebavzdelávaním, záujmovou činnosťou, sledovaním spoločenského života-  logické, abstraktné a hodnotiace myslenie, pamäť, tvorivosť, senzomotoriku, porozumenie, aplikáciu, analýzu, syntézu, reč

Individuálny prístup

Motivácia

Didaktické hry

Hlavolamy

Krížovky

Informačno-technologické hry /PC/

Vedomostné súťaže

Testy

Hodnotenie

 

 

16.2      Prírodovedná oblasť

            Deň s krásami prírody

 

Cieľ

Obsah

Metódy, formy

Počet VVČ

Vyhľadať, spracovať, interpretovať informácie o vesmíre, planéte Zem a živote na nej

Vesmír, planéta Zem, charakteristika gravitačnej sily Zeme, družice Zeme, svetlo a tma na Zemi, planéty slnečnej sústavy.   Život na našej planéte, povrch, podnebie, vytvorené prírodou, vytvorené človekom, hospodárstvo, obyvateľstvo, podmienky pre život

Individuálny prístup

Vysvetlenie

Motivácia

Aktivácia Práca s IKT

Prezentácia

Priebežne podľa odporúčania lekára a zdrav.stavu detí

Získať poznatky o základných podmienkach života na Zemi

Objasniť význam vody, nevyhnutnosť vzduchu, pôdy a slnečného žiarenia pre život rastlín a živočíchov, úbytok ozónovej vrstvy

Individuálny prístup

Vysvetlenie

Motivácia

Aktivácia

Didaktický test

 

Pochopiť súvislosť: Človek a životné prostredie,

Pochopiť základné princípy ochrany životného prostredia

Objasniť vplyv čistoty vody, vzduchu a životného prostredia na zdravie človeka, pozorovanie prírody, pozorovanie zmien v prírode, šetrenie energiami, vodou, triedenie odpadu, tematická rozprávka

Individuálny prístup

Vysvetlenie

Motivácia

Aktivácia

Ekologické hry

Beseda

Projekt

 

Poznať svoje telo, fixovať základné hygienické návyky

 

 

Poznávanie stavby tela človeka, funkcií jednotlivých častí a orgánov, prvá pomoc, starostlivosť o svoje telo, seba obslužné činnosti, osobná hygiena, hygiena odievania /čistota, podľa ročných období/, hygiena prostredia /poriadok, vetranie/, otužovanie, striedanie práce s odpočinkom

Individuálny prístup

Motivácia

IKT

Film

Rozhovor

Aktivácia

Prezentácia

 

Pochopiť význam dodržiavania základných zásad zdravej výživy, predchádzania civilizačným chorobám

Podstata zdravia, zodpovednosť za svoje zdravie, príčiny ochorenia, racionálna strava, potravinová pyramída, stravovacie návyky, pitný režim

 

 

Individuálny prístup

Vysvetlenie

Aktivácia

Hranie rolí

Dramatizácia

Film

Rozprávka

Beseda

Projekt

 

Získať základné poznatky o neživej prírode

Rozoznávanie hornín, nerastov, skamenelín, zmien v neživej prírode

Individuálny prístup

Vysvetlenie

Motivácia

Beseda

Artefakty

Projekt

 

Získať základné poznatky o rastlinách a živočíchoch Slovenska, možnostiach ich ochrany

Popísať vzhľad, stavbu tela, priebeh života  a význam jednotlivých rastlín a živočíchov  Slovenska pre človeka, ochrana fauny a flóry Slovenska

Individuálny prístup

Vysvetlenie

Motivácia

Aktivácia

Využitie IKT

Beseda

Preparované a živé živočíchy

Hodnotenie

Prezentácia

Projekt

 

Pochopiť vplyv a význam techniky v živote človeka

Poznávanie technických vynálezov a ich využitie v každodennom živote

Individuálny prístup

Vysvetlenie

Motivácia

Aktivácia

Práca s encyklopédiou

Modelové situácie

 

Poznať druhy energie a ich využitie

Objasniť zdroje a princípy vzniku energie tepelnej, slnečnej, elektrickej, jadrovej a možnosti ich využitia, bezpečnosť pri manipulácií s elektrickými a plynovými spotrebičmi

Individuálny prístup

Vysvetlenie

Motivácia

Aktivácia

Práca s IKT

Hodnotenie

 

 

16.3      Spoločensko-vedná oblasť

            Deň poznávací

 

Cieľ

Obsah

Metódy, formy

Počet VVČ

Spolurozhodovať o živote v skupine

Spolupráca, zodpovednosť, vytváranie pozitívnej klímy v oddelení, dodržiavanie školského poriadku ŠKD, moje povinnosti

Individuálny prístup

Motivácia

Aktivizácia

Kooperačné hry

Hry na dôveru

Hranie rolí

 Priebežne podľa odporúčania lekára a zdrav.stavu detí

Rozvíjať základy zručností sebahodnotenia, sebariadenia, sebamotivácie a empatie

Emócie,  prečo sme nahnevaní, silné a slabé stránky osobnosti.

Trpezlivosť,

upokojenie sa, ako zvládnuť hnev, pozitívne myslenie, ako pochopiť iných, sebaúcta

Individuálny prístup

Vysvetlenie

Povzbudenie

Dramatizácia

Hranie rolí

Hry na úprimnosť

Hry na vciťovanie

 

 

Obhajovať      si svoj názor

Asertivita,  asertívne správanie, jednoduché techniky

 

Vysvetlenie

Povzbudenie

Hranie rolí

Hry na presadzovanie

Iniciačné hry

 

Vypočuť si opačný názor

Vedenie rozhovoru, diskusia, dialóg ,monológ

Vysvetlenie

Tréning

Aktivačné hry

Hranie rolí

Dramatizácie

 

Prejavovať úctu k rodičom,  spoluobčanom, spolužiakom

Moja rodina, čo je domov, vlastné zážitky, rozprávanie o domove , prejavy úcty k ľuďom, čo je tolerancia

Individuálny prístup

Film

Rozprávka

Hranie rolí

Hry na vciťovanie

 

Prejavovať ohľaduplnosť k osobám so zdravotným postihnutím

Život

so zdravotným postihnutím,  čo je predsudok, vzťah k handicapovaným deťom

Individuálny prístup

Vysvetlenie

Film

Rozprávka

Hry na vciťovane

Hranie rolí

 

Pochopiť význam dodržiavania ľudských práv a základných slobôd

Práva dieťaťa, ľudské práva, šikanovanie,

Čo je diskriminácia , moje práva, tvoje práva, vychádzanie s ostatnými bez násilia

Individuálny prístup

Vysvetlenie

Brainstorming

Hry riešiace konflikty

Hry na dôveru

Hry na presadzovanie

 

Akceptovať iné národnostné skupiny

Rasizmus, národná hrdosť, utečenecké tábory

Hry zamerané na asertívne správanie

Beseda

Film

Ukážka

Projekt

 

Posilniť základy hrdosti k národnej a štátnej príslušnosti

Slovensko v Európe, Slovensko vo svete, úspechy slovenských športovcov, umelcov

Individuálny prístup

Vysvetlenie

Rozprávka

Práca s encyklopédiou 

Práca s IKT

Výtvarná práca

 

Využívať všetky dostupné formy komunikácie

Práca s počítačom, komunikácia s internetom, práca v textovom a grafickom editore

Individuálny prístup

Braisntorming

Tréning

Vlastná práca

Prezentácia

Riešenie úloh

 

Rozlíšiť kultúrne  a nekultúrne prejavy v správaní, návyky, vyjadrovanie sa

Vulgarizmy, slang, gestá, neformálna komunikácia

vychádzanie s ostatným bez násilia, pozdrav, podanie ruky , požiadanie, odmietnutie, oslovenie, stolovanie

Individuálny prístup

Vysvetlenie

Tréning

Iniciačná hra

Hranie rolí

 

 

Vedieť samostatne  a kriticky  riešiť jednoduché  konflikty

Čo je konflikt, z čoho konflikt vzniká, správanie, ktoré podporuje konflikt, správanie, ktoré konfliktu predchádza

Individuálny prístup

Vysvetlenie

Hry riešiace konflikt

Hranie rolí

Dramatizácia

 

Pomenovať znaky harmonickej  a problémovej rodiny

Deľba práce v rodine, vlastné zážitky,

problémy v rodine, život detí v rozvrátenej rodine, moja pomoc v rodine

Individuálny prístup

Hranie rolí

Dramatizácia

Sociálne hry

Výtvarná práca

Film

Rozprávka

 

Poznať bezpečné správanie sa účastníkov cestnej premávky - chodcov, cyklistov, poznať dopravné značky

Práca s počítačom,

ako sa správať na cestách, na križovatke, dopravné značky

 

Vysvetlenie

Využitie IKT

Hry na riešenie dopravných situácií

 

Rozpoznať hrozbu drog,

drogové závislosti, fajčenie, alkohol

 

Nikotín, fajčenie, zdravie, zdravý životný štýl, predchádzanie civilizačným chorobám, športovci idoly

Hry na vciťovanie

Vysvetľovanie

Individuálny prístup

Hranie rolí

Beseda s odborníkom na drogové záležitosti

Skupinová výtvarná práca zameraná na  propagáciu zdravého životného štýlu

Projekt

 

Vyhýbať sa kriminalite

Dodržiavanie ľudských práv,

spolužitie bez násilia a zločinu

Beseda s príslušníkmi polície

Hry na vciťovanie

Súťaž

Projekt

 

 

 

16.4      Esteticko-výchovná oblasť:

            Deň výtvarnej fantázie

 

Cieľ

Obsah

Metódy, formy

Počet VVČ

Posilniť úctu  ku kultúrnym  hodnotám

Poznávanie okolia: architektúra, pamätihodnosti, galéria,  flóra a fauna, ľudové a remeselné tradície,  folklór,  miestne noviny, významní rodáci, história, súčasnosť, budúcnosť obce, mesta,  regiónu, štátu,  Zeme

 

Individuálny prístup

Vysvetlenie

Aktivizácia

Ukážka

Pozorovanie

Riadený rozhovor

Film

Rozprávka

Výtvarná práca

Dramatizácia

Výstava prác

Súťaž

Práca s knihou

Práca s internetom

Priebežne podľa odporúčania lekára a zdrav.stavu detí

Rozvíjať základy vzťahu  k výtvarnému umeniu

Výtvarné činnosti inšpirované dejinami umenia

 

Motivácia

Ukážka

Povzbudenie

Film

Výtvarná práca

Práca s knihou a obrazovým materiálom

Práca s internetom

Výstava prác

 

Rozvíjať talent, tvorivosť a manuálnu zručnosť

Výtvarné techniky a pomôcky

Motivácia

Individuálny prístup

Povzbudenie

Aktivizácia

Brainstorming

Analýza

Syntéza

Indukcia

Dedukcia

Porovnávanie

Výtvarná práca

Súťaž

Projekt

Výstava prác

 

Prejavovať pozitívny vzťah k estetickej úprave svojho zovňajšku a okolia

 

Úprava triedy, priestorov nemocnice a izieb, netradičné ozdoby, vizáž, kultúra stolovania a odievania

Individuálny prístup

Motivácia

Povzbudenie

Logické metódy

Porovnávanie

Brainstorming

Aktivizácia

Tvorivá dielňa

Výtvarná práca

Práca s internetom

Výstava prác

 

Poznať a používať základné prvky výtvarného vyjadrovania

Bod, línia, tvar, plocha,  farba, škvrna, obrys, pozitív, negatív, mierka, kompozícia, rytmus, pohyb, priestor, predmet, figúra

 

Riadený rozhovor

Vysvetlenie

Poučenie

Beseda

Vnímanie

Brainstorming

Pozorovanie a demonštrácia konkrétneho výtv. diela

Analýza

Syntéza

Indukcia

Dedukcia

Analógia

Porovnávanie

Práca s encyklopédiou

Práca s internetom

Súťaž

Projekt

Výstava prác

7

Získavať zručnosti pri práci s textovým a grafickým editorom PC

Hry s písmom a textom na počítači, kresba a maľba na počítači, úprava digitálneho obrazu, morfing

 

Individuálny prístup

Vysvetlenie Ukážka

Aktivizácia

Logické metódy

Samostatná práca

Súťaž

Projekt

Práca s počítačom

 

 

 

16.5      Pracovno-technická oblasť

            Deň šikovných rúk

 

Cieľ

Obsah

Metódy, formy

Počet VVČ

Kultivovať základné sebaobslužné a   hygienické návyky

 

Sebaobsluha, poriadok na stole, v triede, pri lôžku, umývanie rúk, čistota oblečenia,  vetranie

Individuálny prístup

Vysvetlenie

Motivácia

Aktivizácia

Tréning

Hodnotenie

Priebežne podľa odporúčania lekára a zdrav.stavu detí

Rozumieť významu osobnej zodpovednosti za vykonanú prácu

Splnenie úlohy, presnosť a čistota práce, šetrenie pracovného náradia a materiálu

Individuálny prístup

Rozhovor

Tréning

Vysvetlenie

Hodnotenie

Vlastná práca

 

Rozvíjať základy manuálnych a technických zručností

Plošné, priestorové práce a zhotovovanie darčekov z rôznych materiálov (papier, modelovacia hmota, textil, prírodný materiál, plast, drôt, drobný materiál), jednoduché pracovné postupy, rozvoj jemnej motoriky, manipulačné zručnosti, spolupráca

Individuálny prístup

Motivácia

Povzbudenie

Vysvetlenie

Aktivizácia

Vlastná práca

Výstava prác

 

Orientovať sa v zvykoch a tradíciách vlastnej kultúry, aplikovať získané zručnosti

Ľudové tradície a remeslá, práca s prírodným materiálom, tvorba jednoduchých umeleckých predmetov, tvorivé dielne

Individuálny prístup

Motivácia

Povzbudenie

Vysvetlenie

Aktivizácia

Tvorivá dielňa

Vlastná práca

Výstava prác

Projekt

 

Rozvíjať tvorivosť pri aktívnej práci s netradičnými materiálmi, technikami

Kreatívna tvorba dekoratívnych predmetov netradičnými technikami a pracovnými postupmi,  z netradičných materiálov

Individuálny prístup

Povzbudenie

Vysvetlenie

Aktivizácia

Kreatívna dielňa

Vlastná práca

Výstava prác

Projekt

 

 

 

 

16.6      Rekreačno - odpočinková oblasť

            Deň hier

 

Cieľ

Obsah

Metódy, formy

Počet VVČ

Realizovať sa

Hry, súťaže, tvorivé aktivity

Individuálny prístup

Motivácia

Povzbudenie

Aktivizácia

Tvorivosť

Priebežne podľa odporúčania lekára a zdrav.stavu detí

Rozvíjať schopnosť  relaxovať hrou, aktívnou zmysluplnou činnosťou

 

Relaxačné techniky, hry na rozvíjanie tvorivosti, spoločenské hry

Individuálny prístup

Motivácia

Povzbudenie

Aktivizácia

Tréning

Priebežne

Realizovať proces učenia sa hrou

 

 

Hry na rozvíjanie kognitívnych schopností, práca s informáciami, informačno-technologické hry, didaktické hry : matematicko-logické, slovno-názorné, pracovno-technické, motivačné, expozičné, fixačné, hodnotiace, hry na rozvoj vnímania, pozornosti, tvorivosti

Individuálny prístup

Motivácia

IKT

Vyhľadávanie informácií

Viacnásobné opakovanie

Porovnávanie

Zmyslové vnímanie

Divergentné /otvorené/ úlohy, vytváranie kognitívnej neistoty

Vyvolávanie pochybností, nastoľovanie rozporných tvrdení –tvorivosť pri riešení 

 

Rozvíjať talent a schopnosti, fantáziu, imagináciu, tvorivosť, vnímavosť,  individuálne zručnosti, taktické myslenie

 

Konštrukčné hry - tvorivé hry predmetové, spoločenské hry, epizodické hry – opakovateľné s rôznymi stratégiami hrania, informačno-technologické hry- na hracích kontrolách, počítačové hry, deterministické – hry, v ktorých svoje ťahy máme úplne pod kontrolou, moderné spoločenské hry - abstraktné a tematické,

ekonomické, vojnové/strategické, cestovateľské/závodné, dobrodružné, budovanie/obsadzovanie území

Individuálny prístup

Motivácia

Povzbudenie

Logická postupnosť

Zmyslové vnímanie

IKT

 

Uplatniť obratnosť, rýchlu reakciu, aktivizáciu, využívať koordináciu, obratnosť, motoriku, priestorovú orientáciu

 a koordinovať svoje správanie v súlade s pravidlami

Súťaživé hry v rôznych oblastiach, vylučovacie, strategické, psychologické, kooperatívne hry, internetové hry, pohybové hry

rytmicko-muzikálne hry

Motivácia

Vysvetlenie

Aktivizácia

Skupinové hry

Individuálne hry

Sebahodnotenie

 

Ovládať neverbálnu  a verbálnu komunikáciu medzi účastníkmi, schopnosť diskutovať a riešiť spoločné problémy

 

Hry na rozvoj komunikácie, zrozumiteľná prezentácia informácií pri hre, slovné a pantomimické hry, strategické a problémové úlohy

Aktivizácia

Pozitívne posilňovanie

Tréning

Prezentácia názoru

Manipulácia s abstraktnými pojmami

Skupinová hra

Improvizácia 

Modulové situácie

Nastoľovanie rozporných tvrdení

 

 

Porozumieť sebe samému – sebareflexia, mať úctu k sebe, samostatnosť, pestovať sebadisciplínu, prekonávať negatívne emócie – strach, úzkosť, pocit menejcennosti

Psychologické  hry -  na rozvíjanie emocionality, autoregulácie, súťaže, televízne hry, senzomotorické, receptívne, intelektové hry hodnotiace a tvorivé hry, určovanie hodnotových cieľov,

receptívne hry – prijímanie podnetov z vonku,

intelektové hry

Motivácia

Pozitívne posilňovanie

Zadávanie splniteľných úloh – na základe schopností jedinca

Manipulácia s abstraktnými pojmami

Prezentácia názoru

 

Upevňovať vzťahy medzi deťmi, rozvíjať prácu v týme, vytvárať atmosféru súdržnosti, dôvery, empatie, tolerancie a ohľaduplnosti, schopnosť dodržiavať pravidlá – fair play

Hry na rozvíjanie socializácie a komunikácie, konštruktívne hry, kooperatívne hry, moderné spoločenské hry, písacie a papierové hry, hry združujúce do skupín podľa záujmov, spolupráca, pomoc, darovanie, delenie sa pri hre

 

 

Vedieť znášať prehru, rešpektovať súpera, ovplyvňovať psychickú odolnosť, motivovať sa do nového štartu, mať vytrvalosť a

spôsobilosť hodnotiť ideály

Hry na rozvíjanie autoregulácie, súťaživé hry v skupinách, vo dvojiciach,  hodnotiace a motivačné hry, epizodické hry – opakovateľné s rôznymi stratégiami hrania, nedeterministické – hry, v ktorých ťahy, alebo ich vyhodnotenie čiastočne, alebo úplne závisia od náhody / hra s neúplnou informáciou/

Beseda so športovcom